Parsellen Leirvika-Renndalen er den såkalte K2-delen av prosjektet ny E39 Betna-Stormyra. Strekningen som lyses ut nå går ut på å bygge 4,8 kilometer ny europavei.
Cirka 40 prosent av den nye veien vil ligge utenfor dagens vei. Den vil krysse over fylkesvei 6182 (Valsøyfjordveien) med ei 55 meter lang bru, og det skal også bygges ei 54 meter lang bru over Stokkelva.
Byggetiden er beregnet til rundt to år, skriver Vegvesenet i en pressemelding.
For å redusere usikkerheten i forbindelse med koronasituasjonen, har Statens vegvesen utarbeidet koronatilpassede utbyggingskontrakter.
Derfor blir konkurransen om ny E39 Leirvika-Renndalen gjennomført i to faser. Først blir det prekvalifisering med vurdering av selskapenes dokumentasjon og kvalifikasjoner. Deretter blir det konkurranse med forhandling for de fire entreprenørene som blir med videre til denne fasen.
Hele anskaffelsesprosessen med prekvalifisering, forhandlinger og evaluering av endelig tilbud er forventet å ta 15 uker.
Statens vegvesen inviterer til tilbudskonferanse tirsdag 19. mai.
Leverandører som ønsker å delta på tilbudskonferansen kan melde seg på via KGV (elektronisk konkurransegjennomføringsverktøy). På grunn av koronasituasjonen vil tilbudskonferansen gjennomføres digitalt. Av samme grunn vil det ikke bli utført tilbudsbefaring.
Fristen for levering av forespørsel om deltakelse i anbudskonkurransen er mandag 8. juni kl. 15.00.
Har lagt 20 kilometer ny strømskinne på T-banen
Nødvendig oppgradering
Prosjektet E39 Betna-Stormyra består av tre delparseller som til sammen vil gi 26 kilometer ny vei med gul midtlinje. Utbyggingen av E39 Betna-Hestnes, E39 Leirvika-Renndalen og E39 Staurset-Stormyra vil redusere strekningen med fem kilometer og reisetiden med sju minutter.
Mellom Betna og Stormyra er det to strekninger som allerede er utbedret, E39 Hestnes–Leirvika (åpnet i 1993) og E39 Renndalen-Staurset (åpnet i 2010). De tre gjenstående delstrekningene er derimot dårlig egnet som europaveg på grunn av smal vegbane uten gul midtlinje, mange krappe svinger og mange avkjørsler.
En ny og utbedret strekning med sammenhengende god standard vil gi bedre trafikksikkerhet og framkommelighet, samt større forutsigbarhet for trafikantene.
Dagens veg går også gjennom flere tettsteder, blant annet Liabø og Vinjeøra. Her vil det bli bedre bo- og miljøforhold og tryggere ferdsel for gående og syklende på lokalvegnettet.
Har satt av seks uker til rettskrangel om grunnforhold
Totalt fire entrepriser
Invitasjon til prekvalifisering for prosjektering og bygging av ny E39 Betna-Hestnes (12,8 kilometer) vil bli lyst ut i løpet av sommeren. Dette delprosjektet er en totalentreprise, der entreprenør er ansvarlig for både prosjektering og bygging. I utførelsesentrepriser er det Statens vegvesen som utfører prosjekteringen.
Denne anskaffelsen vil også gjennomføres i to faser med forhandling og forutgående prekvalifisering. Fristen for levering av tilbud vil være over nyttår, i januar 2021.
E39 Staurset-Stormyra (8,2 kilometer) planlegges lyst ut som en utførelsesentreprise sommeren 2021. Støytiltak for bolighus på hele strekningen vil lyses ut som en egen entreprise våren/sommeren 2023.
Jordskred over E45 i Sverige – uklart når veien åpner