Mange har vært spent på hvordan tilbudene ville se ut for de fire nye driftskontraktene for fylkesveiene i Trøndelag. Særlig siden eksperimentet med Hitra-kontrakten i 2019 ikke slo ut som forventet, og konkurransen måtte avlyses.
2. mars ble pristilbudene for tre av kontraktene åpnet, og Trøndelag fylke er i hvert fall ikke misfornøyd.
– Vi er relativt godt fornøyd med antall tilbydere og prisnivå om vi ser på kontraktene samlet, sier Endre Rudolfsen til Veier24. Han er teamleder for veidrift storby i Trøndelag fylke, samt også fungerende teamleder for prosjektområde sør for veidriften i samme fylke.
– For Hitra ble det litt smalt, vi kunne tenkt oss flere enn to tilbud. Men når vi får både fire og fem pristilbud, som i Stjørdals- og Røroskontraktene, så er det veldig bra.
– Hva synes dere om prisnivået?
– Omtrent som forventet, men vi var så klart spent på hvor nivået ville ligge. Innbyrdes i kontraktene er nivåforskjellene kanskje litt overraskende, sier Rudolfsen til Veier24.
Særlig for Røroskontrakten er det stor forskjell på høyeste og laveste tilbud: Mesta ga en pris på over 424 millioner kroner. Det er nesten dobbelt så høyt som Svevias tilbud på 215 millioner for den femårige kontrakten. Og Mestas pristilbud er endog rundt 110 millioner høyere enn nest dyreste tilbyder: Presis Vegdrift.
Slår alarm ett år etter Hans: – Bryter kanskje sammen
Modellen kan bli aktuell for flere kontrakter
– Og så er vi så klart også spent på hvilke priser som er gitt i Trondheimskontrakten. Vi evaluerer nå de tre entreprenørenes opplysninger om hvordan de skal levere kvalitet og gjennomføring for kontrakten. Dommerpanelet som skal vurdere opplysningene har hatt sitt første møte, og jeg regner med at konvoluttene med selve pristilbudene kan åpnes om en til to uker, sier Rudolfsen til Veier24.
– Kan tilbudsmodellen for Trondheimskontrakten bli aktuell for flere kontrakter?
– Ja, hvis vi gjør oss gode erfaringer med modellen. Vi forsøker jo å utvikle anbudsinstituttet innenfor de mulighetene vi har i regelverket. Vi kjøper inn leveranser for store verdier, og vi er interessert i å finne bedre løsninger både for entreprenørene og byggherre. Samtidig tar vi en viss risiko ved å prøve ut nye ting, så dette er spennende for alle. Og det blir også spennende å se hva slags erfaringer vi har gjort når vi skal summere opp anbudsprosessen, sier Rudolfsen til Veier24.
Trøndelag fylke skal lyse ut to nye driftskontrakter i 2021: 1701 Indre Namdal og 1707 Steinkjer.
– Det er mulig at vi kan bruke Trondheimsmodellen i de kontraktene, kanskje særlig i Steinkjer, men det får vi se på. Erfaringene vi gjør oss nå blir avgjørende, sier han.
Skal bruke 70 mill. på å rehabilitere denne tunnelen fra 1967