Statens vegvesen vil åpne for at det kan bygges smalere motorveier med 110-grense, men Trygg Trafikk reagerer kraftig på forslaget.
På oppdrag fra det da Frp-styrte Samferdselsdepartementet har Statens vegvesen utredet mulighetene for flere og smalere firefelts motorveier. Konklusjonen er at slike veier også kan bygges på veier med en trafikkbelastning ned mot 6.000 biler i døgnet, halvparten av det som er kravet. Det åpnes også for å bygge smalere firefelts motorveier med fartsgrense 110. Dagens 23 meter skal kunne smalnes til 20 eller 20,5 meter ved å krympe bredden på veiskuldrene.
I et høringsbrev reagerer Trygg Trafikk på konklusjonen, og de protesterer mot planene, melder VG. De ber den nye samferdselsministeren, KrFs Knut Arild Hareide, om å skrinlegge hele planen.
![Stålbrua ble jekket på plass over elva Tunna i løpet av 23. og 24. mai. Brua er 150 meter lang, og det lengste spennet er på 55 meter.](https://images.gfx.no/130x87/2842/2842146/foto%25202.jpg)
Brukte to dager på å jekke riksvei 3-bru på plass
Bekrefter flere ulykker
– Vi vet at fart er og alltid har vært den største og viktigste årsaken til de alvorligste trafikkulykkene. Vi må få kontroll på farten på norske veier, sier direktør Jan Johansen til avisen.
I utredningen går det fram at Statens vegvesen bekrefter at flere motorveier med høyere fartsgrense vil gi flere ulykker.
Hareide svarer via sin presseavdeling at det jobbes med saken i departementet og at det for tidlig å si når en konklusjon vil være klar.
Også Nye Veier mener det kan lages smalere motorveier. De har i sitt høringssvar foreslått å kutte bredden enda mer, til 19 meter. Den ekstra meteren mener de kan tas fra midtrabatten mellom kjørefeltene.
![Fornøyde prosjektledere og byggeledere i Statens vegvesen. Fra venstre: Terje Nystrøm, John Kjeken, May Bente Hiim Sindre, Øyvind Storløkken og Tom Heldal Larsen.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836411/Foto%25202.jpg)
Nå er bruene støpt ferdig på ny E16 over Sollihøgda