Steven Foss etablerte Fosstech AS i Tønsberg i 1997. Gjennom de påfølgende årene bygde han opp en innovativ bedrift med leveranser av ingeniørtunge tekniske løsninger hovedsakelig til olje- og gassindustrien.
I 2014 møtte selskapet et dramatisk fall i markedet. Så ille var det, at Foss sto i en prekær fare for at selskapet gikk til skifteretten, med familiens personlige garantier på lasset.
Highway to Hell
Da alt så som mørkest ut i bilen på vei til et avgjørende møte med banken – gikk det en f... i den sindige vestfoldingen. Han skrudde AC/DC på full guffe og sang med på «Highway to Hell» av full hals:
Dobling på fem år
Resten er historie. Etter nedturen i 2014 har Fosstech mer enn doblet omsetningen takket være en strategi om diversifisering. Selskapet skulle ikke lenger bare være til for fossilsektoren. Kodeordene var differensiering, produktutvikling og kompetanse.
I dag produserer Fosstech avansert teknologi til en lang rekke bransjer, som maritim, forsvar, havbruk, fiskeri, infrastruktur og helseteknologi.
Som en indikasjon har reisen i tall gått fra en omsetning på 73 millioner kroner i 2018 til 155 millioner i 2023.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Skinnet bedrar
Selv kan Steven Foss fremstå som en mild type der han sitter på sitt kontor i Stokke i Vestfold og forteller oss om den dramatiske reisen fra 2014 og frem til i dag. Vi kan imidlertid love at her er det mer kraft og vilje enn hva som tilsynelatende treffer deg ved første møte.
I denne podkasten kan du høre Steven Foss selv fortelle om den dramatiske og fantastiske snuoperasjonen selskapet gikk gjennom.
Her er det garantert tips og læring å plukke opp – for noen hver!
![MF Estelle er 12 meter lang og tar 24 passasjerer. Den seiler mellom Norr Mälarstrand och Söder Mälarstrand i Stockholm sentrum. Fergen har batteripakker på 280 kWh og solceller på taket som kan bidra med 20 prosent av energien. Målet er at den skal seile autonomt (uten mannskap) om bord.](https://images.gfx.no/130x87/2843/2843674/original.jpg)
Autonome skip: – Vi ligger fem år foran konkurrentene