![Siden 15. juni har det vært det nattestengt, kolonnekjøring og omkjøring forbi tunnelene på E134 på Haukelifjell. <i>Foto: Ingar Reinskås, Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2564/2564226/Haukelifjell%25202.jpg)
15. juni i år startet Statens vegvesen arbeidene med oppgraderingen av tunnelen på E134 over Haukelifjell. I arbeidsperioden har det gått kolonner over Vågsli og Dyrskar, og vegen har vært stengt mellom kl. 23:00 og kl. 10:00 for kjøretøy over fire tonn.
Nå er arbeidene ferdig for i år, og fra og med 15. oktober kl. 23:00 går trafikken som normalt i begge tunnelene, melder nå Statens vegvesen.
![Under inspeksjoner har Statens vegvesen oppdaget skader på Landsverk bru på E134.](https://images.gfx.no/130x87/2844/2844259/E134%2520Landsverk%2520bru1.jpg)
Har oppdaget skader på E134-bru
Fartsgrensen i tunnelene settes til 50 km/t fordi det fremdeles foregår arbeid med tekniske bygg i og utenfor tunnelene. I tillegg er belysningen redusert i innkjøringen av begge tunneler, noe som også gjør at farten skiltes til 50 km/t.
Når tunnelene nå åpnes for normal trafikk takker Statens vegvesen trafikantene for samarbeid og forståelse for at arbeidet må gjøres.
Ferdig september 2022
![<i>Foto: Jarle Skoglund</i>](https://images.gfx.no/290x/2616/2616181/Jaukeli%2520kart.jpg)
Men 15. juni 2021 er arbeidene i gang igjen. Og prosjektet skal være ferdig i løpet av september 2022.
Tunnelene som skal utbedres er Vågslidtunnelen og Haukelitunnelen i tillegg til Svandalsflona rasoverbygg. Det er Bertelsen og Garpestad som har oppdraget med å ruste opp rundt 7,8 kilometer tunneler på E134 over Haukelifjell.
Totalkostnaden for tunneloppgraderingene er ifølge Statens vegvesen på rundt 340 millioner kroner.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
![Dagens Oslofjordtunnel mellom Asker og Frogn i Akershus er stengt ti prosent av tiden.](https://images.gfx.no/130x87/2843/2843228/PA110243.jpg)
En av Norges mest brannfarlige tunneler blir sikrere