TUNNELER

Tunnelarbeidene på Haukelifjell er ferdige for i år. Men ennå gjenstår to år med sommerkolonner

Vinteren er rett rundt hjørnet, og da er det ikke mulig å bruke omkjøringveiene.

Tunnelene på E134 over Haukelifjell har vært stengt siden 15. juni på grunn av oppgraderingsarbeider. 15. oktober er arbeidene over for i år.
Tunnelene på E134 over Haukelifjell har vært stengt siden 15. juni på grunn av oppgraderingsarbeider. 15. oktober er arbeidene over for i år. Foto: Lars Helge Rasch, Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
13. okt. 2020 - 10:00
Siden 15. juni har det vært det nattestengt, kolonnekjøring og omkjøring forbi tunnelene på E134 på Haukelifjell. <i>Foto:  Ingar Reinskås, Statens vegvesen</i>
Siden 15. juni har det vært det nattestengt, kolonnekjøring og omkjøring forbi tunnelene på E134 på Haukelifjell. Foto:  Ingar Reinskås, Statens vegvesen

15. juni i år startet Statens vegvesen arbeidene med oppgraderingen av tunnelen på E134 over Haukelifjell. I arbeidsperioden har det gått kolonner over Vågsli og Dyrskar, og vegen har vært stengt mellom kl. 23:00 og kl. 10:00 for kjøretøy over fire tonn.

Nå er arbeidene ferdig for i år, og fra og med 15. oktober kl. 23:00 går trafikken som normalt i begge tunnelene, melder nå Statens vegvesen.

Hålogalandsbrua i Narvik blir stengt lenger enn planlagt etter at det ble funnet skader på bruas membran.
Les også

Problemene fortsetter på Hålogalandsbrua

Fartsgrensen i tunnelene settes til 50 km/t fordi det fremdeles foregår arbeid med tekniske bygg i og utenfor tunnelene. I tillegg er belysningen redusert i innkjøringen av begge tunneler, noe som også gjør at farten skiltes til 50 km/t.

Når tunnelene nå åpnes for normal trafikk takker Statens vegvesen trafikantene for samarbeid og forståelse for at arbeidet må gjøres.

Ferdig september 2022

  <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
  Foto:  Jarle Skoglund

Men 15. juni 2021 er arbeidene i gang igjen. Og prosjektet skal være ferdig i løpet av september 2022.

Tunnelene som skal utbedres er Vågslidtunnelen og Haukelitunnelen i tillegg til Svandalsflona rasoverbygg. Det er Bertelsen og Garpestad som har oppdraget med å ruste opp rundt 7,8 kilometer tunneler på E134 over Haukelifjell. 

Totalkostnaden for tunneloppgraderingene er ifølge Statens vegvesen på rundt 340 millioner kroner. 

Flomskredgjerde stopper steinskred.
Les også

Sikringen funket: Bildene viser enorme forskjeller etter to skred på samme sted

 

 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.