NB: Datoene for tilbudskonferanse og påmeldingsfrist for denne konkurransen er endret.
Vegvesenet skal nå oppgradere Damsgård- og Nygårdstunnelen i Bergen, begge på riksvei 555.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Oppdraget beskrives slik: Oppgradering av elektriske og styringstekniske installasjoner, anlegg- og byggeteknikk.
Konkurransegrunnlaget er modell- og tegningsbasert.
Her nevner vi noen av de anslåtte hovedmengdene:
- Riving og fjerning av eksisterende belysning, ventilasjon og sikkerhetsutrustning i to toløpstunneler
Nygårdstunnelen
865 meter lang, åpnet i 1999
Tunnelprofil: T9,5
Fri høyde 4,5 meter
Bredde: 2 X 3,25 m (kjørefeltbredde)
Max stigning: 5 %
ÅDT 2020: 100.000
Andel tungtrafikk: 8 %
Fartsgrense: 60 km/t
- Installasjoner i 5 nye nye tekniske bygg
- 9900 meter kabelstige
- Led-armaturer for komplett belysning i tunnel med styresystem i to toløpstunneler
- Ca. 130 LED sikkerhetslys
- 63 nødstasjoner (skap)
- 132 automatikkskap (AS-skap)
- Ca 98.000 meter sterkstrømskabling
- Ca. 7800 meter LED-lysstripe
- 90 nødtelefonapparater og servicetelefoner
- 16 automatiske bommer
- 255 røde stoppblinksignal og skilt elektro
- 137 overvåkningskameraer
- Kabelgrøfter i daganlegg: ca 5000 meter
- Kabelgrøfter i tunnel: ca 8500 meter
- Trekkerør i varierende dimensjoner: ca 130.000 meter
- Sprengning av bergrom og strossing i tunnel, sikringsarbeider, vann- og frostsikring,
bygg og betongarbeider, OV/VA, grøftearbeider - 4780 m3 sprengning i tunnel
- 1095 sikringsbolter
- 750 m3 sprøytebetong
- 6 380 m2 vann- og frostsikring
- Ombygging av eksisterende sedimenteringsbasseng ved Nygårdstunnelen
- Sedimenteringsmagasin Damsgård øst og Løvstakktunnelen, 4 x 25 meter
- Sedimenteringsmagasin Damsgård vest, 2 x 25 meter
- 12.880 meter rekkverk av betong
Hoveddelen av arbeidene skal utføres om natten. Tunnelene kan stenges mellom 22.00 og 05.30.
![Kartet viser plasseringen til de to tunnelene. <i>Illustrasjon: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2707/2707830/Tunneler%2520Bergen.jpg)
Her er det mange delfrister, og noen av dem ser slik ut:
- Ferdigstilt sprenging/vann- og frostsikring: 15. desember 2022
- Ferdigstilt sedimenteringsbasseng: 15. juni 2023
- Tekniske bygg: 15. desember 2023
- Ferdigstilt spenningssetting samtlige tekniske bygg: 15. juni 2024
- Ferdigstilt fysisk arbeid og leveranse av sluttdokumentasjon: 8. januar 2025
Dette er en konkurranse med forhandling, og Vegvesenet planlegger å plukke ut fire entreprenører å forhandle med.
Først var det satt følgende datoer: Tilbudskonferanse 14. desember, i Bergen, eller digitalt. Og frist for å melde seg på i konkurransen var 10. januar.
Datoene er endret, slik at tilbudskonferansen er 5. januar, og frist for å melde seg på konkurransen er 17. januar.
![Tverrå bru på riksvei 9 er ikke store konstruksjonen. Nå skal den rives, og ny og bedre bru kommer i stedet.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836769/Rv%25209%2520Tverr%25C3%25A5%2520bru.jpg)
Seks kilometer av riksvei 9 skal bygges ut med ny bru