TUNNELER

Tunneloppgradering: Tiden er kommet for to sentrale tunneler i Bergen

Her er trafikken på 100.000 i døgnet på det meste. Arbeidet skal ta opp mot tre år.

Vestre portal til Nygårdstunnelene i Bergen.
Vestre portal til Nygårdstunnelene i Bergen. Foto: Google Maps
3. des. 2021 - 05:54 | Endret 3. des. 2021 - 10:53

NB: Datoene for tilbudskonferanse og påmeldingsfrist for denne konkurransen er endret.

Vegvesenet skal nå oppgradere Damsgård- og Nygårdstunnelen i Bergen, begge på riksvei 555.

Vis mer

Oppdraget beskrives slik: Oppgradering av elektriske og styringstekniske installasjoner, anlegg- og byggeteknikk.

Konkurransegrunnlaget er modell- og tegningsbasert.

Her nevner vi noen av de anslåtte hovedmengdene:

  • Riving og fjerning av eksisterende belysning, ventilasjon og sikkerhetsutrustning i to toløpstunneler

    Nygårdstunnelen

    865 meter lang, åpnet i 1999

    Tunnelprofil: T9,5

    Fri høyde 4,5 meter

    Bredde: 2 X 3,25 m (kjørefeltbredde)

    Max stigning: 5 %

    ÅDT 2020: 100.000

    Andel tungtrafikk: 8 %

    Fartsgrense: 60 km/t

  • Installasjoner i 5 nye nye tekniske bygg
  • 9900 meter kabelstige
  • Led-armaturer for komplett belysning i tunnel med styresystem i to toløpstunneler
  • Ca. 130 LED sikkerhetslys
  • 63 nødstasjoner (skap)
  • 132 automatikkskap (AS-skap)
  • Ca 98.000 meter sterkstrømskabling
  • Ca. 7800 meter LED-lysstripe
  • 90 nødtelefonapparater og servicetelefoner
  • 16 automatiske bommer
  • 255 røde stoppblinksignal og skilt elektro
  • 137 overvåkningskameraer
  • Kabelgrøfter i daganlegg: ca 5000 meter
  • Kabelgrøfter i tunnel: ca 8500 meter
  • Trekkerør i varierende dimensjoner:  ca 130.000 meter
  • Sprengning av bergrom og strossing i tunnel, sikringsarbeider, vann- og frostsikring,
    bygg og betongarbeider, OV/VA, grøftearbeider
  • 4780 m3 sprengning i tunnel
  • 1095 sikringsbolter
  • 750 m3 sprøytebetong
  • 6 380 m2 vann- og frostsikring
  • Ombygging av eksisterende sedimenteringsbasseng ved Nygårdstunnelen
  • Sedimenteringsmagasin Damsgård øst og Løvstakktunnelen, 4 x 25 meter
  • Sedimenteringsmagasin Damsgård vest, 2 x 25 meter
  • 12.880 meter rekkverk av betong

Hoveddelen av arbeidene skal utføres om natten. Tunnelene kan stenges mellom 22.00 og 05.30.

Kartet viser plasseringen til de to tunnelene. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Kartet viser plasseringen til de to tunnelene. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Her er det mange delfrister, og noen av dem ser slik ut:

  • Ferdigstilt sprenging/vann- og frostsikring: 15. desember 2022
  • Ferdigstilt sedimenteringsbasseng: 15. juni 2023
  • Tekniske bygg: 15. desember 2023
  • Ferdigstilt spenningssetting samtlige tekniske bygg: 15. juni 2024
  • Ferdigstilt fysisk arbeid og leveranse av sluttdokumentasjon: 8. januar 2025

Dette er en konkurranse med forhandling, og Vegvesenet planlegger å plukke ut fire entreprenører å forhandle med.

Først var det satt følgende datoer: Tilbudskonferanse 14. desember, i Bergen, eller digitalt. Og frist for å melde seg på i konkurransen var 10. januar.

Datoene er endret, slik at tilbudskonferansen er 5. januar, og frist for å melde seg på konkurransen er 17. januar.

Implenia/Stangeland har bygd bruer i to år i dette prosjektet, og nå er den viktige overgangen mellom bru og tunnel i ferd med å bli ferdig.
Les også

«Kronjuvelen» i nye E39: – Måtte skyte oss ut

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.