ENERGI

Tyskland skal etablere nær 10.000 kilometer hydrogenrør

Legger til rette for hydrogenøkonomi og vil koble tysk hydrogen til resten av Europa.

Tyskland vil bruke eksisterende gassrør til å frakte hydrogen – og i tillegg etablere helt ny rørinfrastruktur.
Tyskland vil bruke eksisterende gassrør til å frakte hydrogen – og i tillegg etablere helt ny rørinfrastruktur. Illustrasjonsfoto: Colourbox
Marius ValleMarius ValleJournalist
15. nov. 2023 - 10:55

Tyskland vil legge til rette for 9700 kilometer rør for hydrogen innen 2032. Investeringskostnadene beløper seg til 20 milliarder euro. Nå skal en ny lov sørge for at arbeidet kommer i gang.

Planen er å utvikle et kjernenett av rørledninger for hydrogen. Dette skal forbinde havner, industri, lagringsanlegg og kraftverk. Det tyske næringsdepartementet og tysk forening for fjernrøroperatører (FNB) la denne uken frem et kart som viser hvordan nettverket skal se ut.

Rørnettet skal dekke hele Tyskland og koble tysk hydrogen til resten av Europa.
Rørnettet skal dekke hele Tyskland og koble tysk hydrogen til resten av Europa.

60 prosent av nettverket består av allerede eksisterende rør for naturgass. Resten vil kreve nye rørledninger. 

Subsidierer hydrogen i 20 år

Forslaget til ny lov ble  presentert av næringsminister Robert Habeck denne uken. Loven skal legge til rette for at utbyggingen kan starte raskt. Planen er at hydrogen skal gå i rør fra 2025. Regjeringen må også sørge for finansiering, og tanken er at bruken av rørinfrastrukturen skal finansieres av brukerne på sikt. 

Det legges imidlertid opp til at bruken må subsidieres de første 20 årene, ettersom det vil ta tid før det blir volum i kundemassen. Subsidiene skal derfor sikre at hydrogen kan kjøpes til overkommelige priser. På sikt vil det styrke utviklingen av Tysklands hydrogenøkonomi.

Rørledningsnettet utvikles for øvrig med tanke på tilkobling til andre europeiske land.

De to hydrogenfergene til Torghatten Nord skal ha plass til 120 biler, 12 vogntog og 599 passasjerer. Fergene skal gå over den værharde Vestfjorden mellom Bodø og Lofoten, Værøy og Røst fra 1.oktober 2025, ifølge opprinnelig tidsplan. Myklebust Verft har dermed dårlig tid på byggingen.
Les også

Velger norsk verft til hydrogenferger

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.