Begivenheten er bare drøye tre måneder unna. Og bilistene kan se fram til bedre framkommelighet og trafikksikkerhet på den viktige fjellovergangen mellom øst og vest i Sør-Norge. Riksvei 52 forbinder riksvei 7 fra Gol i Hallingdal med E16 over Filefjell ved Borlaug i Lærdal.
Det skriver Vegvesenet i en nyhetsmelding.
15 måneders arbeid
Hæhre vant konkurransen om dette oppdraget med et tilbud på 79 millioner kroner. Siden i fjor vår har entreprenøren bygd ny bru og vel halvannen kilometer vei for å utbedre en strekning som har vært spesielt krevende i vinterhalvåret. Den smale og trafikkfarlige Skjøiten bru fra 1937 erstattes til sommeren med en 90 meter lang betongbru om lag 40 meter nedstrøms for dagens bru.
Mens gamlebrua er smal og krysser elva Mørkedøla med omtrent 90 grader i forhold til veien på hver side av elva, skrår den nye brua over elva i nesten rett linje med veien. Veien nedstrøms har også blitt utvidet fra to til tre felt i en kilometers lengde i bakken opp fra Venås bru.
1,5 km ny vei
Nå bygges de siste 500 meterne med ny veg fram mot brua i løpet av våren, mens ferdiggjøringen av brua også er i god rute etter den vellykkede støpningen av brubanen i vinter. I mellomtiden ledes trafikken forbi anlegget lysregulert på ett felt.
– Vi og entreprenøren er i rute til åpning til sommeren, forteller byggeleder i Statens vegvesen, Bjørn Kåre Ifarnes. Når den nye brua og veien tas i bruk skal gamlebrua rives.
Den jobben blir trolig påbegynt etter ferien og ventes ferdig en gang i løpet av september. Da blir bare de to landkarene på her side stående igjen som vegminne etter sliteren fra 1930-årene som nå ser målsnora for sin levetid.
Over 70 sensorer skal finne ut hvor lenge brua fra 1917 kan leve