INDUSTRI

Ulykkesrapport snart klar

Havarikommisjonens gransking av havariet med hurtigbåten Sollifjell legges fram fredag 20. april, over to år etter havariet.

SKADET: Den tverrgående bjelken mellom skrogene fikk seg en voldsom trykk av en bølge. Det tyder på at konstruksjon og design var uheldig.
SKADET: Den tverrgående bjelken mellom skrogene fikk seg en voldsom trykk av en bølge. Det tyder på at konstruksjon og design var uheldig. Bilde: Tore Stensvold
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
17. apr. 2012 - 15:37

SHT har normalt krav på seg om å levere en ferdig rapport med anbefalinger til tiltak innen ett år.

– Granskingen har tatt lang tid og har vært gjennom mange kvalitetssikringsrunder, sier sjøfartsinspektør John Wilsgaard til TU.

Ikke politi

SHT publiserte en foreløpig rapport et halvt år etter ulykken.

Statens havarikommisjon for transport (SHT) skal ikke peke ut syndere, men få fram fakta om ulykker for å hindre tilsvarende i framtida.

http://tumigrer.tu.no:8080/migrator/ws/publication/www.tu.no/resource/binary/141068

Advokatmat

I forbindelse med Sollifjell-ulykken, har mange berørte parter hatt kommentarer og innspill. Foreløpige versjoner har vært ute hos berørte instanser og parter for kommentarer. Enkelte har sendt inn kommentarer via advokat.

Det er varslet rettslig etterspill mellom enkelte av partene. SHT balanserer på en knivsegg for ikke å bli tatt til inntekt for en av partene.

– Vi har ikke jurister på huset. Regelverk kan være formulert slik at det er åpent for fortolkning. Det har komplisert arbeidet, sier Wilsgaard.

Kritiserte design og arbeid

Ulykken skjedde 24. mars 2010.  Sollifjell kjørte i litt over 30 knop på vei fra Stavanger til Tromsø, dagen etter at Veolia overtok fartøyet for å sette det inn på ruta Tromsø-Harstad.

 Utenfor Bud på Mørekysten slo en bølge opp i tunnelen mellom de to skrogene. Store biter med karbonplater falt av, og skrogene fikk sprekker.

I en foreløpig rapport i oktober 2010, blir både design og utførelse av støpingen i karbonfiber kritisert.

http://tumigrer.tu.no:8080/migrator/ws/publication/www.tu.no/resource/binary/154031

Les mer om Sollifjell-havariet:

DNV-gransking av Sollifjell-havariet: – Kritikkverdige forhold

Bryter tidsfrist for Sollifjell-gransking 

Uhildet gransking av Sollifjell-havari

Sender inn materialprøver

Hevder karbonbåt har konstruksjonssvakhet

Karbon-katamaran havarerte på jomfrutur 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.