SHT har normalt krav på seg om å levere en ferdig rapport med anbefalinger til tiltak innen ett år.
– Granskingen har tatt lang tid og har vært gjennom mange kvalitetssikringsrunder, sier sjøfartsinspektør John Wilsgaard til TU.
Ikke politi
SHT publiserte en foreløpig rapport et halvt år etter ulykken.
Statens havarikommisjon for transport (SHT) skal ikke peke ut syndere, men få fram fakta om ulykker for å hindre tilsvarende i framtida.
Advokatmat
I forbindelse med Sollifjell-ulykken, har mange berørte parter hatt kommentarer og innspill. Foreløpige versjoner har vært ute hos berørte instanser og parter for kommentarer. Enkelte har sendt inn kommentarer via advokat.
Det er varslet rettslig etterspill mellom enkelte av partene. SHT balanserer på en knivsegg for ikke å bli tatt til inntekt for en av partene.
– Vi har ikke jurister på huset. Regelverk kan være formulert slik at det er åpent for fortolkning. Det har komplisert arbeidet, sier Wilsgaard.
Kritiserte design og arbeid
Ulykken skjedde 24. mars 2010. Sollifjell kjørte i litt over 30 knop på vei fra Stavanger til Tromsø, dagen etter at Veolia overtok fartøyet for å sette det inn på ruta Tromsø-Harstad.
Utenfor Bud på Mørekysten slo en bølge opp i tunnelen mellom de to skrogene. Store biter med karbonplater falt av, og skrogene fikk sprekker.
I en foreløpig rapport i oktober 2010, blir både design og utførelse av støpingen i karbonfiber kritisert.
Les mer om Sollifjell-havariet:
DNV-gransking av Sollifjell-havariet: – Kritikkverdige forhold
Bryter tidsfrist for Sollifjell-gransking
Uhildet gransking av Sollifjell-havari