Underentreprenør trakk seg fra E39-prosjekt: «Fikk ikke betalt som avtalt»

Firmaet Ottar Dvergsdal har trukket seg fra vegprosjektet på E39 mellom Bjørset og Skei i Sunnfjord.

E39 langs Jølstervannet. Tettstedet Årdal ligger omtrent midt på den utbygde strekningen.
E39 langs Jølstervannet. Tettstedet Årdal ligger omtrent midt på den utbygde strekningen. Foto: Statens vegvesen
20. feb. 2019 - 13:41 | Endret 20. feb. 2019 - 21:15

 – Vi har ikke fått betalt som avtalt fra hovedentreprenør Implenia. Derfor har vi trukket oss ut, sier Nils Arne Dvergsdal, eier og daglig leder i Ottar Dvergsdal AS, til Veier24.

Firmaet fra nettopp Skei i Jølster ble leid inn blant annet til gråsteinsmuring og plastring på prosjektet E39 Bjørset-Skei. Kontrakten med Implenia skal etter det Veier24 erfarer være på rundt 20 millioner kroner.

«Kynisk framgangsmåte»

– Vi har møtt en svært kynisk framgangsmåte fra både Vegvesenet og hovedentreprenør Implenia. Dels gjelder det betaling, men også i mange andre sammenhenger.

– Eksempler på det?

– Det beste eksempelet er at Vegvesenet ikke har kompetanse på gråsteinsmur, og opererer med egne meninger. Implenia utnytter slike situasjoner til sin fordel. Vi har folk med lang erfaring med gråsteinsmuring. Så møter vi inkompetanse, og en byggherre som kommer med prinsippskisse som er klippet ut fra et annet prosjekt. Våre folk opplevde at de var med i et skuespill, sier Dvergsdal.

– Den utslagsgivende årsaken til at vi har pakket og reist nå, er at vi ikke har fått avtalt betaling. Men hadde det vært lettvint å trekke oss ut for et år siden, så hadde vi gjort det.

– Hvor stor sum mener du at dere har utestående?

– Et betydelig beløp.

– Hvor stor betydning har kontrakten med Implenia for dere?

– Ikke så stor betydning. Men det er veldig merkelig å oppleve: Da vi jobbet på E136 i Romsdalen fikk vi mye ros for murene våre. Her på E39 har alt vært negativt, sier Dvergsdal, som etter dette ikke er spesielt interessert i å delta i flere prosjekter for Statens vegvesen.

– Vi har mer fornuftige oppgaver å bruke tiden vår på, sier han.

– Vi vurderer forsåvidt å ta denne saken til retten, sier Nils Arne Dvergsdal.

Firmaet Ottar Dvergsdal skulle egentlig jobbet fram til sommeren på E39-prosjektet.

Implenias kontrakt for å bygge E39 mellom Bjørset og Skei i Jølster er på 319,3 millioner kroner.

Implenia: «Vi var ikke fornøyd»

– Uenigheten mellom oss og Dvergsdal er en sak mellom oss og dem. Men jeg kan si at det går på framdrift og kvalitet på murene. Vi var ikke fornøyd, sier prosjektsjef Morten Slåtta i Implenia til Veier24. Han bekrefter at Dvergsdal har trukket seg ut fra arbeidet i prosjektet.

– Stemmer det at Dvergsdal ikke har fått betalt etter avtalen?

– Ja, fordi det påløper dagmulkt og vi måtte intervenere i prosjektet.

– Hvor mye av Dvergsdals arbeid gjenstår?

– Det kan jeg ikke si.

– Dvergsdal sier at Vegvesenet manglet kompetanse på gråsteinsmuring, og opererte med egne meninger. Og at Implenia utnyttet slike situasjoner til sin fordel. Kommentar?

– Nei, det er helt feil. Byggingen holdt for dårlig kvalitet, og var ikke etter boka. Vi har hatt mange møter med Dvergsdal og har hatt store problemer.

– Dvergsdal sier han vurderer å ta saken til retten?

– Det får advokatene se på i så fall.

Vegvesenet: «Vi har kompetansen som trengs»

– Det er begrenset hva jeg kan si. Jeg vet at Implenia hadde engasjert Dvergsdal til muring, men jeg kjenner ikke kontrakten. Vi er orientert om at bedriften har avsluttet arbeidet. Jeg vet at det har vært diskusjoner om framdriften av arbeidet, sier Svein Reidar Dale til Veier24. Han er Vegvesenets prosjektleder på E39 mellom Bjørset og Skei.

– Dvergsdal sier at Vegvesenet ikke hadde kompetanse på gråsteinsmur, og opererte med egne meninger og kom med en prinsippskisse som var klippet ut fra et annet prosjekt?

– Det vil jeg tilbakevise. Vi har den kompetansen som trengs, til det som trengs.

– Dvergsdal forteller også at på E136 i Romsdalen fikk de mye ros for murene sine, mens her var alt negativt. Stemmer det?

– Det kan jeg ikke kommentere. Jeg kjenner ikke til hva som har blitt sagt i andre prosjekter. Vi har fulgt opp vårt prosjekt i henhold til de krav vi har i konkurransegrunnlaget for kontrakten.

– Dvergsdal sier han ikke er spesielt interessert i å ta flere oppdrag der Vegvesenet er inne i bildet. Kommentar?

– Jeg vil hevde at Statens vegvesen er en seriøs byggherre. Entreprenørene står fritt til å velge hvilke oppdrag de ønsker å regne på.

– Dvergsdal sier han vurderer å ta saken til retten?

– Ingen kommentar.

 

LES OGSÅ: Stor ledelse til Implenia i Sunnfjord

LES OGSÅ: Utbedring av 11 km E39 er utlyst

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.