De unge snorklipperne åpnet veien sammen med fylkesordfører Tove-Lise Torve, prosjektleder Marianne Nærø i Møre og Romsdal fylkeskommune og prosjektsjef Are Eliassen i Skanska.
– Veien fram til realisering har vært lang, og til tider krevende. Og det er mange som fortjener stor takk for iherdig innsats for at vi kan stå her i dag. Lokalbefolkningen, næringslivet, lokalpolitikere og fylkespolitikere – for å nevne noen. De skal takkes på en ordentlig måte på folkefesten i august. Men i dag står vi her. Og veien skal åpnes for trafikk. Takknemlighet og glede er følelser svært mange føler på akkurat nå, sa fylkesordfører Tove-Lise Torve i sin tale på markeringa.
Dette kan bli landets første strekning med batteritog
Tidligere åpning
Da kontrakten med hovedentreprenør Skanska ble signert i desember 2018, lå det til grunn at hele Nordøyvegen skulle åpne for trafikk sommeren 2022.
– Åpningen mellom Haramsøya, Lepsøya og fastlandet er resultatet av godt samarbeid over lang tid mellom Møre og Romsdal fylkeskommune og Skanska for å optimalisere gjennomføringen. Kontrakten ble tildelt Skanska fordi de hadde tilbudet med det beste forhold mellom pris og kvalitet. Det har de bevist gjennom heile byggingen, sier prosjektleder Marianne Nærø i Møre og Romsdal fylkeskommune.
I høst, om lag ett år før hele Nordøyvegen åpner, ble alle mengdene i kontrakten låst.
– Det betyr at vi har kontroll på økonomien i prosjektet, både på det som er bygd og det som står igjen, forteller prosjektlederen.
Norges eneste demning til havs
Første del av Nordøyvegen består av bruene Lepsøybrua (800 meter), Laukebrua (110 meter) og Hamnaskjersundbrua (200 meter). 2,7 kilometer vei ligger på sjøfylling. Den undersjøiske tunnelen Haramsøytunnelen (3500 meter) strekker seg fra den lille øya Hestøya og videre til Haramsøya. På Hestøya ligger startpunktet på den undersjøiske tunnelen åtte meter under havnivå. Veien er derfor beskyttet fra havet med en demning til havs, den eneste i sitt slag i Norge.
Resten av Nordøyvegen, med to undersjøiske tunneler på totalt 9,5 kilometer åpner sommeren 2022, etter planen. Fjørtoftfjordtunnelen (3680 meter) mellom Fjørtofta og Harøya åpner torsdag 16. juni og Nogvafjordtunnelen (5730 meter) mellom Flemsøy/Skuløy og Fjørtofta åpner lørdag 27. august. Da blir det også offisiell åpning av hele Nordøyvegen, mellom Harøya og fastlandet.
Ny rapport: De rikeste vil få mest glede av Fornebubanen
Offisiell åpning i august 2022
– Delåpningen ble annerledes enn det vi hadde tenkt. Det var veldig kjekt at så mange kom kjørende når veien åpnet. Nå håper vi det er mulig å arrangere en stor folkefest for å markere at hele Nordøyvegen blir åpnet for trafikk neste år, sier prosjektleder Marianne Nærø.
På grunn av smittevernhensyn ble det en digital åpningsmarkering, sendt direkte fra Lepsøybrua.
Gigantprosjekt ligger foran skjema