ELEKTRISK

Utbygging av ladestasjoner skjer mye tregere enn lovet. NAF reagerer

Neste år må regjeringen rydde opp i flaskehalsene og få fart på utbyggingen av ladestasjoner for elbiler, krever Norges Automobil-Forbund (NAF).

I 2019 ble det satt opp under 400 nye ladepunkter i Norge, med en samlet ladekapasitet på om lag 40.000 kilowatt. Det er 30.000 kilowatt mindre enn det som trengs, ifølge NAF.
I 2019 ble det satt opp under 400 nye ladepunkter i Norge, med en samlet ladekapasitet på om lag 40.000 kilowatt. Det er 30.000 kilowatt mindre enn det som trengs, ifølge NAF. Foto: Marius Valle
31. des. 2019 - 10:18

– Nå begynner det å haste, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

NAF ber nå regjeringen om å kalle inn aktørene som skal sørge for utbygging av ladestasjoner.

Christina Bu i Norsk elbilforening mener at utbyggingen av ladepunkt må dobles.
Les også

Utbyggingen henger etter: På drøyt to år har det blitt 60 prosent flere elbiler per ladepunkt

– Vi må få ryddet opp i flaskehalsene som nå hindrer utbygging. Antall ladestasjoner henger ikke med på veksten i antall elbiler, slår Sødal fast.

400 nye ladepunkter i 2019

Regjeringens mål er at alt nybilsalg i 2025 skal være nullutslippsbiler. Men samtidig bygges det færre ladestasjoner enn lovet, og langt færre enn det som trengs, viser tall som NAF har samlet inn fra ladeoperatørene.

– I 2019 ble det bare bygget litt over halvparten av den ladekapasiteten som trengs, og langt færre hurtigladere enn det selskapene planla for i starten av året, sier Sødal, som peker på at en god ladeinfrastruktur er en forutsetning for å nå det politiske målet.

– Her har regjeringen et ansvar, sier han.

Økonomisk sett mener regjeringen at regningen må belastes borettslaget, men forslaget setter en begrensing på hvor mye hver enkelt andelseier kan pålegges å betale.
Les også

Nå blir det plikt for borettslag til å montere ladeplasser for elbil

I 2019 ble det satt opp under 400 nye ladepunkter i Norge, med en samlet ladekapasitet på om lag 40.000 kilowatt. Det er 30.000 kilowatt mindre enn det som trengs, ifølge NAF.

Lading viktig hinder

Ifølge ladeoperatørene skyldes den trege utbyggingen lang saksbehandling i kommunene, vanskelige nettselskaper og høye effekttariffer.

En undersøkelse blant NAF-medlemmene viser at rekkevidde, hengerfeste og hurtiglademuligheter er de viktigste hindrene for å gå over til elbil.

– Lading er det enkleste hinderet for regjeringen å rydde av veien, sier Sødal.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) legger 2,9 nye milliarder kroner på bordet til jernbanen i statsbudsjettet, som legges fram om få uker.
Les også

Milliardsum skal gi færre forsinkelser: – Pendlere har ikke råd til å stå på perrongen i seks år til

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.