DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Utsetter utskifting av enormt rør under E18 sør for Ski av sikkerhetsmessige grunner

Utskiftingen av et stort rør under E18 til helga er avblåst. Årsaken er usikre grunnforhold, melder Statens vegvesen.

Med en diameter på fire meter er dette plastrøret det største som noensinne er brukt til en vegkonstruksjon i Norge. Fra venstre Fredrik Nyland i Viken Fylkeskommune, Anders Ellevold Seielstad i Statens vegvesen og Terje Ottesen i Geosyntia.
Med en diameter på fire meter er dette plastrøret det største som noensinne er brukt til en vegkonstruksjon i Norge. Fra venstre Fredrik Nyland i Viken Fylkeskommune, Anders Ellevold Seielstad i Statens vegvesen og Terje Ottesen i Geosyntia. Foto: Jarle Skoglund
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
25. aug. 2020 - 08:43

Kommende helg skulle Statens vegvesen byttet ut et gammelt stålrør fra 1964 med et nytt, 30 meter langt plastrør med en diameter på fire meter. Røret går under E18 på Holstad sør for Ski i Ås kommune.

På grunn av endret gravegrop ble kranplassen der en 210 tonn tung kran skulle stå under utskiftingsarbeidet flyttet til en tidligere omkjøringsvei fra 2003, da E18 ble bygd om. Ekstra prøver viser at grunnforholdene på den tidligere omkjøringsveien ikke er så sikre som grunnen ellers i området.

Kvist-gründerne Mathias Engevik (t.v.) og Fabian Utigard diskuterer teknologiutviklingen, godt plassert i selskapets nye lokaler på Majorstua.
Les også

Ble entreprenør etter frustrasjon over sommerjobben

Mistanke om kvikkleire

Prosjektleder i Statens vegvesen, Anders E. Seielstad. <i>Foto:   Jarle Skoglund</i>
Prosjektleder i Statens vegvesen, Anders E. Seielstad. Foto:   Jarle Skoglund

– Anleggsområdet ligger i et avsetningsfelt fra istida. Det gjør grunnforholdene i området svært varierende.  Grunnen i veikroppen der røret ligger er gode, det har borprøver de siste ukene vist. Ettersom krana skal stå i et område som tidligere har vært omkjøringsvei, skulle en tro at grunnforholdene der også var gode. Men på grunn av økte krav til sikkerhet i  dagens regelverk, og for å være på den sikre sida, tok vi likevel ekstra grunnprøver på kranplassen. Resultatene viste at grunnen der er vesentlig dårligere enn i vegen, sier prosjektleder Anders E. Seielstad i Vegvesenet.

– Vi har mistanke om at det kan ligge kvikkleire under de øverste, faste jordlagene, sier han.

– Vi tar ingen sjanser. Sikkerheten kommer først, og derfor avblåser vi kommende helgs arbeid.

Ofotbanen er 42 kilometer lang på norsk side, på svensk side går den over til Malmbanen.
Les også

Fem ganger så dyr å vedlikeholde som andre togstrekninger

Flere måneder forsinkelse

Sammen med Multiconsult skal Statens vegvesen nå gjennomgå grunnforholdene i området rundt røret på nytt.

– Det er Vaktmesterkompaniet i samarbeid med Fossum Anlegg som skal skifte røret. Vi må være helt sikre på at de kan arbeide trygt. Derfor tar vi nå nye prøver av hele anleggsområdet slik at vi er sikre på grunnforholdene der de skal arbeide. Dette vil ta litt tid, men vi regner med at utskiftingen av det gamle røret skal være gjennomført innen utgangen av året, sier Anders E. Seielstad.

Ofotbanen er den togstrekningen i Norge som kan frakte mest gods per tog.
Les også

Skal bruke én mrd. for å frakte 5 prosent mer gods per tog

30 meter langt og en vekt på 42 tonn, men røret kom til Norge i tre deler. <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
30 meter langt og en vekt på 42 tonn, men røret kom til Norge i tre deler. Foto:  Jarle Skoglund

Egenvekt: 42 tonn

Røret er produsent av den tyske rørprodusenten Frank, på deres fabrikk i Polen, og solgt her i Norge av Geosyntia. Røret er allerede kommet til Norge, men må nå vente en tid før det kommer på sin endelige plass.

Daglig leder Terje Ottesen forteller at det er første gang at det, så vidt de vet, er levert et plastrør med diameter på fire meter til veiformål både i Norge og Europa. Hva man har gjort i resten av verden har de ikke oversikt over, men kanskje er det størst i verden.

– Røret er produsert i hel plast tvers gjennom hele veggen. På fabrikken produseres hver seksjon på fem meter, men er senere satt sammen i ti meters lengder. Transporten til Norge skjedde i tre slike seksjoner, som senere er blitt sveist sammen her på Skuterudsletta, noen hundre meter fra anleggsstedet. Det 30 meter lange røret, med en vekt på 42 tonn, skal transporteres som en enhet herfra til byggegropa, forteller Ottesen.

Flomskredgjerde stopper steinskred.
Les også

Sikringen funket: Bildene viser enorme forskjeller etter to skred på samme sted

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.