– Vi er svært fornøyd med at vi enda en gang ligger lavest i pris, denne gangen på Asker og Bærum-kontrakten, sier Morten Strengelsrud, som er faglig ansvarlig i Vaktmesterkompaniet, til Veier24.
Da tilbudsfristen var ute for Asker og Bærum-kontrakten 19. januar, så var det Vaktmesterkompaniet som hadde laveste pris.
Nylig ble det også klart at firmaet hadde laveste pris – såvidt – på Follo-kontrakten.
– Vi er svært ydmyke over å kunne få fornyet tillit på de kontraktene vi allerede har. Det er samfunnskritiske oppgaver som utføres hele døgnet på hele veinettet. Vi gleder oss samtidig til å fortsette det gode samarbeidet vi har med oppdragsgiveren vår, som er Viken Fylkeskommune. Dette sikrer også stabile arbeidsplasser for ansatte og ikke minst fortsatt godt samarbeid med våre underleverandører, sier Strengelsrud i en epost til Veier24.
Etter tilbudsåpningen for Asker og Bærum-kontrakten ligger det an til at Vaktmesterkompaniet vil få driften av rundt 2000 kilometer vei på Østlandet. Forutsetningen er at kontrollregning og evaluering ikke gir andre resultater.
Så hvis alt stemmer, kan firmaet hanke inn disse driftskontraktene:
- 30-302 Drammen og Kongsberg 2022-29
- 30-104 Follo 2022-27
- 30-301 Asker og Bærum 2022-27
– Mange lurer på sekstallene i tilbudene våre. Om det ligger en strategi bak ønsker vi ikke å kommentere, men dette kommer fra presis kalkulasjon, skriver Strengelsrud til Veier24.
Satser på gass
Vaktmesterkompaniet har kjøpt en gassdrevet lastebil som ble satt i drift i november på Oslo-Gardermoen-kontrakten, som firmaet fikk i fjor.
Den har 410 HK og en rekkevidde på rundt 450 kilometer. Det er en Scania G 410 B8x4*4BN og den er drevet av CBG gass (flytende gass).
– Det gir en reduksjon på inntil 90 prosent av CO2-utslippet. I tillegg gir den en reduksjon på 50 av NOX i forhold til en Euro 6-motor med diesel. Den har også en vesentlig reduksjon i motorstøy, kun 72 desibel mot 80 desibel på en vanlig dieseldrevet lastebil. Den er satt inn i brøytingen på Ring 3 i Oslo, hvor det er tett bebyggelse. Bilen er sannsynligvis den første gassdreven bilen i vinterdrift i Norge, ifølge Strengelsrud.
– Bilen har fullt opplegg for frontplogfeste, sideplogfeste og saltapparat. Sjåføren er svært fornøyd med egenskapene. Den fungerer akkurat som en vanlig dieseldrevet lastebil i praksis, skriver han.
I første kvartal i år vil Vaktmesterkompaniet sette inn gasslastebil nummer to i tjeneste. Den er helt lik den første.
– Gasslastebilene er litt dyrere og koster litt mer i drift. Men å kjøpe gassdrevne lastebiler er en del av strategien til Vaktmesterkompaniet for å bidra til reduksjon av klimagassutslippene, ifølge Strengelsrud.
Ruter henter inn nye operatører til flere busslinjer