– Derfor understreker regjeringen overfor Stortinget at valget av trasé ligger fast. De stadige diskusjonene om trasévalg er hemmende for framdriften i prosjektet, sier samferdselsministeren i en pressemelding.
Regjeringen legger i dag fram en proposisjon for Stortinget, der Stortinget blir invitert til å bekrefte at valgt konsept og vedtatt kommunedelplan for traseen for E39 Stord-Os (Hordfast) må ligge fast. Regjeringen valgte konsept i 2013 og kommunedelplanen ble vedtatt av Kommunal- og moderniseringsdepartementet i 2019.
– Den gangen lyttet vi til de lokale og regionale interessene. De bør vi fortsatt lytte til. Statens vegvesen jobber nå videre med planarbeidet, og planlegger å legge forslag til reguleringsplan ut på høring i første halvår i 2022. Jeg legger denne saken fram for Stortinget for å sikre retning og framdrift for prosjektet, og for å unngå forsinkelser, sier samferdselsministeren.
I Nasjonal transportplan for perioden 2022–2033 ligger prosjektet i tråd med vedtatte konsept og vedtatt kommunedelplan inne med et finansieringsbehov på 37,7 milliarder kroner. 23,7 milliarder kroner er statlige midler og resten er bompengar. Prosjektet ligger inne med oppstart i de første seks årene av perioden.
Statens vegvesen vil legge stor vekt på tett samarbeid med leverandører og entreprenører og har invitert til dialog med bransjen i september.
Equinor: Dropper kraft fra land-prosjekter på sokkelen