Canada har vært et av partnerlandene i F-35-programmet siden starten, og for snart ti år siden kom den ventede beslutningen:
De aldrende jagerflyene av typen CF-18 (CF-188) Hornet byttes ut med 65 nye F-35 fra 2016.
Slik gikk det ikke. Panikkslagne kanadiske politikere trakk i nødbremsen i desember 2012, etter å ha blitt forelagt levetidskostnadene for F-35.
Det var ikke før i 2017 at den nullstilte, «åpne og rettferdige» konkurransen startet opp igjen.
Må vise at de duger i vinterforhold: I to måneder skal fem jagerflytyper kjempe om finnenes gunst
Må supplere med brukte fly
De tre kandidatene er amerikanske Boeing F/A-18 Super Hornet, amerikanske Lockheed Martin F-35 Lightning II og svenske Saab Jas-39 Gripen. Eurofighter trakk seg fra konkurransen i fjor sommer.
Ifølge tidsskjemaet for den kanadiske kampflyanskaffelsen («Future fighter capability project», FFCP) skulle tilbudene blitt levert tidlig nå i 2020. Nå har myndighetene utsatt fristen til 30. juni, ifølge flere kanadiske medier.
Målet er å tildele kontrakten i 2022 og motta det første av 88 nye kampfly i 2025. Det betyr at det kanadiske luftforsvaret må holde liv i dagens flåte i over ti år til.
For å klare dette, har de kjøpt 18 brukte F/A-18 Hornet fra Australia, samt sju delefly. Disse skal konverteres til CF-18, og det fjerde «interim-flyet» ble fraktet fra Australia til Mirabel lufthavn, like vest for Montreal i provinsen Québec, 13. februar. Australia er i ferd med å fase inn F-35A.
Norske fly på Island
2025 er samme år som Norge har som mål å være fullt operative med alle sine 52 F-35.
Luftforsvaret erklærte første operative evne (IOC) med sin skvadron av 15 F-35A-fly som er stasjonert på Ørland i november i fjor. Nå befinner det seg fire fly fra 332 skvadron på Keflavik på Island. Dette er det første utenlandsoppdraget der de i tre uker skal utøve luftkontroll på vegne av Nato.
I dag finnes det rundt 500 F-35 som flyr fra 21 baser rundt om i verden.
Her lander norske F-35 på sitt første utenlandsoppdrag for Nato