Torsdag 9. januar landet to Eurofighter Typhoon fra britiske Royal Air Force (RAF) på den finske flybasen Pirkkala i Tampere.
Dermed er den finske jagerflytesten HX Challenge sparket i gang. Fem kandidater har ei uke hver på seg til å demonstrere at de duger for det finske forsvaret.
Dette er en del av kampflyanskaffelsen HX som dreier seg om å finne en erstatter for dagens F/A-18C/D Hornet som skal fases ut i perioden 2025–2030.
Fem kandidater ei uke hver
BAE Systems er altså først ut, og ankom Finland med en énseter og en toseter fra RAF Coningsby der den britiske test- og evalueringsskvadronen (41 TES) holder til.
Fram til fredag er det Eurofighter-flyene som er i sentrum for den finske testinga. Siden kommer de fire øvrige kandidatene etter tur, med to til fire fly:
I neste uke er det franskmennenes tur med sine Dassault Rafale. Uka etter er det naboene i vest som kommer med nyeste versjon av Saab Gripen, det vil si Jas-39E.
Etter at svenskene har reist hjem igjen, er det i resten av februar amerikanere som inntar Pirkkala. Først kommer Lockheed Martin med F-35A, tilsvarende flyene Norge har, mens Boeing er siste kandidat ut med sine F/A-18E/F Super Hornet.
Det er ikke slik at kandidatene skal rangeres i forbindelse med HX Challenge, men de må vise at ytelsene som er oppgitt i anbudssvarene faktisk samsvarer med det maskinene og systemene klarer i praksis.
– Det testes i finske forhold og etter testparametere vi selv har satt opp, for å sikre en rettferdig og balansert evaluering av de fem kandidatene, opplyser det finske luftforsvaret (Ilmavoimat).
Fellesoperativ ressurs
– Finske vinterforhold har en tendens til å påvirke ytelsen særlig på de elektrooptiske sensorene, men også andre aktive og passive sensorer. Moderne kampfly takler lave temperaturer. Men når temperaturen ligger rundt null grader, kan det bli mer utfordrende forhold på grunn av en kombinasjon av regn, underkjølt regn, sludd og snø, skriver oberst Juha-Pekka Keränen, direktør for HX-programmet, i et facebookinnlegg.
Dataene som samles inn nå i januar og februar skal brukes som grunnlag for senere testing av ulike scenarioer i simulator. I tillegg til testing i Finland suppleres dette med testflyginger hjemme hos produsentene og laboratorietester.
Akkurat som F-35 i Norge er en fellesoperativ ressurs, vil de kommende finske kampflyene være spydspissene for hele det finske forsvaret i mange tiår. Derfor deltar også Hæren og Sjøforsvaret, samt eksempelvis det finske Forsvarets forskningsinstitutt, i testingen nå og i HX-programmet generelt for å sikre aspektene som har med samvirke å gjøre.
Denne typen anskaffelser er komplekse prosesser. Én ting er å sette ytelser og kampevne på fem forskjellige fly opp mot hverandre – i tillegg skal eksempelvis levetidskostnader, industrisamarbeid og forsyningssikkerhet vurderes. Det er et krav om at finsk industri sitter igjen med oppdrag verdt minst 30 prosent av kontraktverdien på fly og utstyr som fort kan bli ti milliarder euro.
Produserte flyene selv
«HX» er betegnelsen på kampflyprogrammet, der H står for Hornet. Det var i starten av 2016 at Finland sendte den første markedsundersøkelsen (RFI, «request for information»). Henvendelsen gikk til USA, Storbritannia, Frankrike og Sverige.
I april 2018 sendte Finland ut anbudsforespørselen (RFQ) som det i oktober 2019 kom med en presisert versjon av, der de blant annet understreket nødvendigheten for at kandidatene holder seg innenfor budsjettaket på ti milliarder euro.
De første preliminære tilbudene kom inn i januar 2019, og siden da har det pågått forhandlinger. Denne siste anbudsforespørselen må besvares i løpet av januar 2020. Anmodning om det som kalles «Best and Final Offer» (BAFO) går ut senere i år og finske myndigheter skal fatte beslutningen i løpet av 2021.
Det finske flyvåpenet fikk de første F/A-18-flyene i 1995 etter at bestillingen ble gjort i 1992. Ved årtusenskiftet hadde det finske luftforsvaret byttet ut sine tidligere kampfly, Saab 35 Draken og MiG-21 BIS, som ble anskaffet på 1970-tallet, med dagens F/A-18C/D Hornet i 62 eksemplarer (55 énsetere og 7 tosetere).
Mens de første sju D-modellene, toseters treningsfly, ble produsert av McDonnell Douglas (i dag Boeing), er resten av kampflyene bygget i Finland av Patria – som for øvrig er eid 49,9 prosent av Kongsberggruppen.