Fergene er designet av Multi Maritime og vil ha plass til 180 biler og 550 passasjerer.
Fergene vil få installert et gasselektrisk hybrid fremdriftsanlegg med batterier som gjør at forbruk og utslipp fra gassmotorene reduseres.
Batteripakken arrangeres som plug-in med lading av strøm fra land.
– Det er lagt ned en stor innsats i å utvikle en type fartøy som vil møte fremtidens krav til energieffektivitet og lavutslippsteknologi, sier Torkild Torkildsen, administrerende direktør i Torghatten Nord.
– Fornuftig kombinasjon
Torghatten Nord opplyser at de to fergene de har bestilt er spesialdesignet ut fra spesifikasjonene for sambandet.
Fergene blir 130 meter lange og 20,7 meter brede. Drivstofforbruket blir redusert ved å kombinere gasselektrisk framdrift med batterier.
Spesialrådgiver Jan Kjetil Paulsen i Bellona sier det er fornuftig å kombinere LNG og batteriframdrift.
– Overfarten på 40 minutter og er for lang til ren batteridrift. Da er det fornuftig å kombinere gass og batteri på en mest mulig optimal måte, sier Paulsen til TU.
I dag er det Fjord1 som har kontrakt på sambandet. De har tre ferger designet av LMG Marine og med Rolls-Royce gassmotorer på sambandet i dag. Hver av dem har plass til 212 biler, 18 vogntog og 590 passasjerer og maks hastighet på 21 knop.
- Hurtiggående passasjerbåter er miljøverstinger: Slik kan de bli nær utslippsfrie
Telemarksglede
For Vard Brevik er kontrakten svært kjærkommen. Etter oljeprisfallet og krise i offshorerederiene, har det vært lite skipsbyggingsaktivitet ved Vard Brevik i Telemark.
Fergene skal leveres i 3. og 4. kvartal i 2018.
Konsernsjef Roy Reite er glad for kontrakten til Vard Brevik.
- Vi ser frem til å jobbe med Torghatten Nord i dette spennende prosjektet hvor vi kombinerer LNG fremdrift og batteriløsning om bord. Vi har lang erfaring med LNG-teknologi, både på ferger, offshorefartøy og fôrbåter til havbruksnæringen. Nå ser vi frem til å levere de nyeste fergene i Torghatten Nord sin flåte fra vårt verft i Brevik, sier Reite i en pressemelding.
- Batterier til elferger: Miljøbelastningen er spart inn etter 1,4 måneder
Førde i førersetet
Multi Maritime i Førde har designet brorparten av alle nye ferger til norske samband den siste tida. Selskapet er blitt den desidert største leverandøren av fergedesign i Norge.
Ett av deres designsærtrekk er passasjersalong med 360 graders utsyn.
Med de nye fergene er det totalt 65 nybygg til dette markedet. I tillegg kommer et stort antall design til andre marked.
Fergene har fått benevnelsen MM 125 FD LNG. I Torghatten-konsernet er det nå et betydelig antall ferger med Multi Maritime design i drift og i bestilling for levering de nærmeste årene.
- Fra september kreves det i alle nye skip: Den norske løsningen er den eneste som er godkjent i USA