Kabelskipet er bestilt av italienske Prysmian Group og skal kunne legge kabel helt ned til 2.000 meters dyp.
Skipet blir 172 meter langt, 34 meter bredt og skal ha plass til 120 personer.
Fartøyet er utviklet for avanserte operasjoner på dypvann, både kabellegging og nedgraving ved hjelp av flere typer verktøy, deriblant plog.
Levering i 2020
Skipet får avansert DP-system (dynamisk posisjonering ved hjelp av propeller) og skipsoperative systemer.
Skipet designes av Vard Design i Ålesund og skal levers fra Vard Brattvaag i fjerde kvartal 2020. Skroget bygges i Romania ved Vard Tulcea og påbegynnes før utgangen av 2018.
Skipet, med betgnelsen Vard 9 04, får en rekke spesialutstyr fra Vards datterselskaper og produktportefølje.
Kontraktsverdien er oppgitt til 170 millioner euro (ca. 1,6 milliarder kroner).
Lager og legger
Prysmian Group, med hovedkontor i Milano, opplyser at selskapet er blant verdens ledende på kraft- og telecomkabler og -systemer. Selskapet har rundt 21.00 ansatte i 50 land og 82 fabrikker.
Prysmian både produserer og legger ulike typer kabler, både optiske og kobberkabler for nedgraving i bakken eller på havbunnen for overføring av tale, video og data.
Administrerende direktør Roy Reite i Vard sier det er en ære å ha fått Prysmian Group på kundelisten.
– Vards erfaring med en rekke kabelleggings- og spesialfartøy i kombinasjon med Prysmians ekspertise og erfaring fra undervannslegging av kabler har vært av høy verdi for utviklingen av konseptet. Vi ser fram til å bygge fartøyet i nært samarbeid med kunder, sier Reite i en pressemelding.
Ialienske forbindelser
Største eier i Vard Group er den italienske verftsgruppen Fincantieri. Vard Group består av ni verft, derav fem i Norge. Vard har også verft i Romania, Vietnam og Brasil.
Det er til sammen 9.000 ansatte i Vard, som bygger spesialskip.
Offshorefartøy var inntil nylig hovedområde. Nå er ordreboka preget av andre typer spesialskip, deriblant ekspedisjonsskip.
-
Stortingsflertall: Krever utslippsfrie fjorder fra 2026 (TU Ekstra)