Om det ikke kommer inn nye kontrakter snart, må det italienskeide Vard slå over til «Dead slow». Foreløpig er det mye i ordreboka som skal bygges og leveres.
Konsernet har fått utsatt levering av flere av fartøyene som er under bygging ved verftene i Norge, Vietnam og Brasil. Det betyr at arbeidstempoet kan reduseres.
10 prosent
Om lag 10 prosent av de 1800 ansatte i Norge er permittert.
– Alle kategorier ansatte berøres, også ingeniører, sier konsernsjef Roy Reite på telefon til TU.
Han er i Singapore hvor han akkurat har lagt fram kvartalsresultatene.
– Det er en global nedgang med oppsigelser i oljeindustrien. Det slår tilbake på oss. Det er vanskelig, men det er ikke full stopp. Vi har fortsatt en stor ordrebok, men jobber for å få inn nye kontrakter, sier Reite.
Han mener at det ikke er dødt i markedet, men at det er tyngre å få inn nye kontrakter.
– Det er alltid muligheter. Vi må være kreative og jobber med rederier for å presentere innovative løsninger, sier Reite.
Les også: Subsea 7 sier opp 2500 og kutter 11 skip
Fredet
Derfor er en gruppe skjermet for permitteringer: FoU-avdelingen Vard Design i Ålesund.
– Vi må fortsette å utvikle og innovere, både med konsepter og finne mer kostnadsreduserende løsninger, sier Reite.
Konsernsjefen opplyser at innleide firmaer forsvinner ut porten og arbeid til underleverandører blir trukket tilbake til Vards egne verksteder.
Verftssjef Frode klokk ved Vard Søviknes sier til Teknisk Ukeblad at verftene i Norge har ulik belastning og utveksler ansatte for å unngå permitteringer og oppsigelser.
– Akkurat nå er vi midt mellom en levering og får nytt skrog inn i juli. Derfor er 33 av våre ansatte permittert og andre er utlånt til Vard Brattvåg. I Aukra får de et skrog før oss, så da vil de få ansatte fra oss i en periode, sier Klokk.
I og med at det er en global nedgang, kan han ikke garantere framtida.
– Vi håper å unngå oppsigelser, men det vet vi ikke før om noen måneder.
Les også: På 25 år er skip blitt 10 prosent MINDRE energieffektive
Skrumper inn
Vard har 32 skip i ordre og høy aktivitet for å gjennomføre kontraktene. Men det spises av ordreserven. Fem skip er levert i løpet av første kvartal, derav fire fra norske verft. Ordreserven er verdt 15,6 milliarder kroner, som er 28 prosent lavere enn første kvartal i fjor.
Det jobbes med å gjøre overgangen til et atskillig lavere aktivitetsnivå så smidig som mulig, men Reite legger ikke skjul på at det blir tøft.
I Vietnam fortsetter arbeidet med å bygge to forsyningsskip, selv om kontrakten er sagt opp av rederiet, antakelig på grunn av konkurs. Det kan hende Vard blir sittende som eier av fartøyene dersom nye kjøpere ikke dukker opp med det første.
I Brasil sliter Vard med kostnadsoverskridelser og forsinkelser. Vard har to verft der, Vard Promar og Vard Niteroói.
Les om det nye hurtigbåtkonseptet: Nytt hurtigbåtkonsept: Kløyver fjorden i 50 knop
Redusert overskudd
Tallene for første kvartal 2015 viser at omsetningen økte fra 2,6 milliarder til 3,0 milliarder sammenlignet med same periode i fjor. Resultatene gikk ned, fra 171 millioner i første kvartal 2014 til 65 millioner kroner i første kvartal i år.
Vard har fem verft i Norge, to i Brasil, to skrogvert i Romania og ett verft i Vietnam. Ved årsskiftet var det totalt rundt 10.000 ansatte.
Italienske Fincantiere har aksjemajoriteten i Vard etter at de kjøpte ut koreanske STX i desember 2012.