E39 HOVE-OSLI

Vassbakk & Stol skal bygge E39 Hove-Osli

Vassbakk & Stol var best på pris, og scoret også best på kvalitet. Dermed ble valg av entreprenør på E39 Hove-Osli enkelt for Statens vegvesen.

Modell av ny firefeltsvei ved Bogafjell.
Modell av ny firefeltsvei ved Bogafjell. Illustrasjon: Statens vegvesen
23. mars 2023 - 15:53

Interessen i bransjen var stor for første etappe av Ålgård-Hove, skriver Vegvesenet i en pressemelding.

Sju entreprenører søkte om å bli prekvalifisert. Vegvesenet gikk videre med disse i oktober 2022:

  • Vassbakk & Stol
  • Stangeland Maskin
  • Bjelland & Jærentreprenør (arbeidsfellesskap)
  • Bertelsen & Garpestad
  • Risa

Entreprenørene har vært gjennom to runder med forhandlinger med Vegvesenet og levert tilbud på pris og innhold.

Entreprenøren skal bygge ny 2,75 kilometer firefelts motorvei, Bogafjell kryss bygges om, inklusiv ny bru. Det er også ny bru over Høylandshåna, gang- og sykkelbru «IV Stien» erstattes med ny bru.

Prosjektleder i Statens vegvesen for E39 Ålgård-Hove, Geir Strømstad. <i>Foto:  Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen</i>
Prosjektleder i Statens vegvesen for E39 Ålgård-Hove, Geir Strømstad. Foto:  Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen

Prosjektet omfatter også nytt dreneringsanlegg langs veien, utskifting av kryssende kommunale og interkommunale vann- og avløpsledninger, kabelarbeider samt rehabilitering av en mindre strekning av Bråsteinskanalen.

– Vassbakk & Stol hadde det laveste tilbudet på 376.831.236 kroner. I tillegg har de fått fratrekk i vurderingen på 92.083333,33 kroner. De hadde gode løsninger på trafikkhåndtering i byggeperioden og konstruksjoner. Ytre Miljø-kravene er godt ivaretatt og de har totalt sett gode generelle løsninger, sier prosjektleder Geir Strømstad i Statens vegvesen.

Tilbudene ser slik ut:

Rangering Tilbyder Pris
1 Vassbakk & Stol 376.831.236
2 Risa 389.867.652
3 Stangeland Maskin 416.765.008
4 Bertelsen & Garpestad 463.879.229
5 BJAF 624.941.731

Etappen starter ved dagens toplanskryss ved Hove og kobler seg til dagens E39 ved Osli. Prosjektet er en del av Bymiljøpakke Nord-Jæren. Etter planen skal strekningen være ferdig våren 2026. Entreprenøren skal nå starte detaljprosjekteringen. Byggestart er planlagt sommeren 2023.

Verdens første skipstunnel kan være ferdig i 2030 dersom dagnes tidslinje følges. Skip på opptil 20.000 bruttotonn kan seile gjennom den 1,7 kilometer lange tunnelen.
Les også

Stad skipstunnel legges snart ut på anbud

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.