Interessen i bransjen var stor for første etappe av Ålgård-Hove, skriver Vegvesenet i en pressemelding.
Sju entreprenører søkte om å bli prekvalifisert. Vegvesenet gikk videre med disse i oktober 2022:
- Vassbakk & Stol
- Stangeland Maskin
- Bjelland & Jærentreprenør (arbeidsfellesskap)
- Bertelsen & Garpestad
- Risa
Entreprenørene har vært gjennom to runder med forhandlinger med Vegvesenet og levert tilbud på pris og innhold.
Entreprenøren skal bygge ny 2,75 kilometer firefelts motorvei, Bogafjell kryss bygges om, inklusiv ny bru. Det er også ny bru over Høylandshåna, gang- og sykkelbru «IV Stien» erstattes med ny bru.
Prosjektet omfatter også nytt dreneringsanlegg langs veien, utskifting av kryssende kommunale og interkommunale vann- og avløpsledninger, kabelarbeider samt rehabilitering av en mindre strekning av Bråsteinskanalen.
– Vassbakk & Stol hadde det laveste tilbudet på 376.831.236 kroner. I tillegg har de fått fratrekk i vurderingen på 92.083333,33 kroner. De hadde gode løsninger på trafikkhåndtering i byggeperioden og konstruksjoner. Ytre Miljø-kravene er godt ivaretatt og de har totalt sett gode generelle løsninger, sier prosjektleder Geir Strømstad i Statens vegvesen.
Tilbudene ser slik ut:
Rangering | Tilbyder | Pris |
1 | Vassbakk & Stol | 376.831.236 |
2 | Risa | 389.867.652 |
3 | Stangeland Maskin | 416.765.008 |
4 | Bertelsen & Garpestad | 463.879.229 |
5 | BJAF | 624.941.731 |
Etappen starter ved dagens toplanskryss ved Hove og kobler seg til dagens E39 ved Osli. Prosjektet er en del av Bymiljøpakke Nord-Jæren. Etter planen skal strekningen være ferdig våren 2026. Entreprenøren skal nå starte detaljprosjekteringen. Byggestart er planlagt sommeren 2023.