PROSJEKTER

E39 Ørskogfjellet: - Avlyst fordi vi lempet litt på kravene, men konkurransen lyses raskt ut igjen

Ny utlysning av denne konkurransen er allerede sendt til Doffin, melder prosjektlederen.

Modell av hvordan ny E39 på sørsiden av Ørskogfjellet er tenkt å se ut.
Modell av hvordan ny E39 på sørsiden av Ørskogfjellet er tenkt å se ut. Illustrasjon: Statens vegvesen
22. okt. 2020 - 08:01 | Endret 22. okt. 2020 - 14:31

For snaue tre uker siden lyste Vegvesenet ut dette oppdraget: Å bygge forbikjøringsfelt i de bratteste stigningene på sørsiden av E39 Ørskogfjellet, hovedsakelig gjennom å utvide dagens vei i bredden.

Veier24 skrev tidligere i dag at Vegvesenet nå har avlyst konkurransen, og at etaten opplyser følgende: «Oppdragsgiver har besluttet å avlyse konkurransen. Bakgrunnen er vårt behov for å gjøre endringer i konkurransegrunnlaget, som er av vesentlig karakter. Konkurransegrunnlaget vil bli endret, og konkurransen lyst ut, så raskt som mulig

Vegvesenets prosjektleder Ole Kristian Birkeland opplyser til Veier24 at ny utlysning allerede er sendt inn til Doffin/Ted, men at det vil ta noen få dager før det blir publisert.

Årsaken til avlysingen av konkurransen er dette:

– I forkant av tilbudskonferansen tok Maskinentreprenørenes Forening (MEF) kontakt med oss fordi de hadde medlemmer som reagerte på kvalifikasjonskravene i konkurransen. De mente kravet om minst 100 millioner i årlig omsetning var unødig strengt. For å komme bransjen i møte, har vi redusert kravet til årlig omsetning ned til 80 millioner årlig de siste tre år, for vi ønsker jo også god konkurranse på våre prosjekt. Men for å gjøre denne justeringen, var vi nødt til å avlyse konkurransen og lyse ut på nytt, da det var en for stor og avgjørende endring til å tas som en justering av konkurransegrunnlaget, skriver Birkeland i en epost til Veier24. 

Veier24 skrev tidligere i dag at Vegvesenet avholdt tilbudskonferanse for denne kontrakten 21. oktober, og det skulle være dagen etter det at konkurransen ble avlyst. Men det stemmer ikke. Tilbudskonferansen ble ikke avholdt.

– Den nye utlysningen vil medføre tre ukers forsinkelse i tilbudsprosessen, men det lever vi godt med for å sikre en god konkurranse på dette prosjektet, skriver Birkeland til Veier24.

Lengden på hele dette prosjektet er cirka 2,8 kilometer, hvorav rundt 1,8 kilometer blir trefeltsvei med forbikjøringsfelt.

Modell av Tørrfjordelva bru i prosjektet Megården-Sommerset.
Les også

Italiensk entreprenør fikk ikke konkurrere om norsk milliardprosjekt. Går rettens vei

Konkurranse med forhandlinger

Dette oppdraget var lyst ut som en konkurranse med forhandlinger, og det innebar følgende:

  • Innen 9. november skal interesserte entreprenører melde seg på konkurransen.
  • Vegvesenet velger så ut tre-fire kvalifiserte leverandører som blir invitert til å gi tilbud og delta i forhandlingene. Firmaene må oppfylle en rekke krav.
  • Frist for levering av første tilbud er 18. desember 2020.
  • Kontrakten tildeles entreprenøren som har det beste forholdet mellom pris og
    kvalitet.

Men nå blir det altså endringer i disse datoene.

Konkurransen tok utgangspunkt i laveste pris, men to momenter gir fradrag på inntil 20 millioner kroner og er med på å beregne laveste konkurransesum:

  • Tilbudet med best kvalitet på organisering og nøkkelpersonellets kompetanse får et fradrag på inntil 15 millioner kroner fra tilbudssum ved beregning av konkurransesum.
  • Og tilbudet med best kvalitet på ivaretakelse av HMS, herunder SHA og ytre miljø får et fradrag på inntil fem millioner kroner ved beregning av konkurransesum.
Dronebilde av fjellet ved Hesjabakkmyrane. Tunnelen skal gå inn i fjellet til venstre.
Les også

Italiensk firma er igjen blitt avvist fra Vegvesen-konkurranse

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.