Årsaken er at tilbudene som har kommet inn har så høye kostnader at det ikke foreligger tilstrekkelige bevilgninger som gjør at det kan inngås kontrakt med tilbyder med laveste pris, opplyser Vegvesenet i en pressemelding i dag.
Mesta lå lavest med et tilbud på drøye 462 millioner kroner da tilbudene ble åpnet den 21. mars i år.
Statens vegvesen er bundet av bevilgninger på både riksveg og fylkesveg, heter det i pressemeldingen.
Hjemmel for avlysningen er anskaffelsesforskriftens paragraf 25-4 (1). Denne bestemmelsen sier at en oppdragsgiver kan avlyse en konkurranse med øyeblikkelig virkning dersom det foreligger saklig grunn. Det gjør det her, ifølge pressemeldingen.
"Takker for utvist interesse"
– Vi beklager dette, og takker tilbyderne for utvist interesse, og for tid og ressurser de har brukt i forbindelse med konkurransen, sier leder av Strategi, veg og transportavdelingen i Statens vegvesen, Region øst, Fred Anton Mykland.
Tre entreprenører la inn tilbud i konkurransen: Mesta, som hadde det laveste tilbudet, NCC Norge Roadservice og Svevia Norge.
Kontrakt 3401 Sør-Østerdalen er en sammenslåing av to kontraktsområder. Statens vegvesen holder nå på med nødvendige avklaringer i forhold til løsning for drift av disse kontraktsområdene som følge av avlysningen, skriver Vegvesenet i sin melding.
LES OGSÅ DISSE ARTIKLENE:
Vegvesenet om Vestfold Vest: – Markedet for driftskontrakter fungerer ikke så bra