– Vi har i dag besluttet å avlyse konkurransen om driftskontrakt 0702 Vestfold. Prisen er for høy, sier avdelingsdirektør Tore Kaurin i Statens vegvesen til Veier24.
2. april ble tilbudene på denne gigantkontrakten åpnet, og Mesta var eneste tilbyder med en tilbudssum på nærmere 1,3 milliarder kroner.
– Prisnivet er så høyt at vi nå må snu oss rundt og finne andre ordninger, sier Kaurin, som i et intervju med Veier24 om Vestfold vest-kontrakten nylig fortalte at markedet for driftskontrakter ikke fungerer så bra.
Mesta-sjefen svarte i et innlegg at det høye prisnivået ikke burde overraske noen.
Byggherrestyrt kontrakt
– Hva skjer med driften av veiene i Vestfold til høsten, Tore Kaurin?
– Vi skal utforske handlingsrommet litt. Mest sannsynlig prøver vi med en byggherrestyrt kontrakt av relativt kort varighet. Vi står overfor regionreform, så kan hende det er riktigst at vi kjøper oss litt tid. Kan hende det nye fylket ønsker en annen fordeling eller oppdeling av kontrakten, sier Kaurin.
– Kanskje markedet rett og slett ikke er modent for åtteårige kontrakter? Eller kanskje vi må legge om kontraktsstrategien noe.
– Hva hadde etter Vegvesenets syn vært riktig pris for Vestfold vest-kontrakten?
– Noen hundre millioner kroner lavere. Men så er spørsmålet om det prisnivået er riktig? Vi må ta stor runde på det i Vegvesenet, og det er grunn til sette en liten fot i bakken og få klarhet i noen spørsmål nå: Er kontraktene blitt for komplekse? Opplever entreprenørene risikoen som for stor? Hva forlanger entreprenørene? Kan vi gjøre noe om på kontraktene? spør Kaurin, som sier han er helt enig med Mesta-sjefen i at Vegvesenet ikke er tjent med en entreprenørbransje som ikke tjener penger.
Over 900 kilometer vei
Den nye, foreslåtte driftskontrakten 0702 Vestfold vest 2019-2027 består grovt fortalt av riks- og fylkesveiene i Vestfold som ligger vest for E18 - samt selve E18. Godt over 900 kilometer vei er det snakk om.
Riksveidelen av kontrakten (drøye 180 kilometer) gjelder i fem år, med opsjon på ytterligere tre år. Fylkesveidelen (nesten 700 kilometer) gjelder i åtte år, med opsjon på ett år.
I forrige uke avlyste Vegvesenet den nye Østerdalen Sør-kontrakten. Begrunnelsen var den samme: Bevilgningene er ikke store nok til å betale den tilbudte prisen for kontrakten.
Vegvesenet lyste også i fjor ut den nye Vestfold vest-kontrakten med åtte års varighet både på fylkesveier og riksveier. Etaten fikk to tilbud, men valgte å avlyse konkurransen også da, med begrunnelsen at prisene var for høye. Begge tilbud var såpass kostbare at Vegvesenet ville overstige de økonomiske fullmaktene etaten har fra departementet.
Deretter reduserte Vegvesenet den statlige delen av kontrakten fra åtte til fem år og lyste driftskontrakten for Vestfold vest på nytt. Men det hjalp ikke.