DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Vegvesenet er fornøyd: Tre entreprenører vil ha den nye pilotkontrakten

Mesta, Presis Vegdrift og Stian Brenden.

Snøbrøyting. Mählers DPH diagonalplog. Mars 2020.
Snøbrøyting. Mählers DPH diagonalplog. Mars 2020. Illustrasjonsfoto: Mählers
3. mars 2020 - 13:50

Konkurransen foregår som et tokonvoluttsystem. Ved tilbudsfristen i går åpnet Vegvesenet konvoluttene som blant annet viser hvilke firmaer som har gitt tilbud på driftskontrakten.

Tre har meldt seg:

  • Mesta
  • Presis Vegdrift
  • Stian Brenden Maskinservice
Prosjektleder Mizanur Rahaman i Vegvesenet. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Prosjektleder Mizanur Rahaman i Vegvesenet. Foto:  Statens vegvesen

– Tre tilbydere er passe mange, og vil gi reell konkurranse om kontrakten. Men vi hadde gjerne sett at flere var interessert, forteller Mizanur Rahaman til Veier24. Han er Vegvesenets prosjektleder for driftskontrakter i Innlandet.

Illustrasjonsfoto: Her er det Espelandssvingane på E134 på Haugalandet som bygges om.
Les også

Riksveier på Østlandet skal rustes opp for inntil 500 millioner

Prisene åpnes til uka 

Vegvesenet er nå i ferd med å evaluere innholdet i tilbudene i konvolutt 1, og her dreier det seg grovt fortalt om hvordan entreprenørene har forstått oppdraget. Denne delen vektes med 30 prosent i konkurransen. Pris vektes med 70 prosent.

– Vi regner med å åpne konvoluttene med pristilbudene i neste uke, sier Rahaman til Veier24.

Vegvesenet lyste ut denne forsøkskontrakten i begynnelsen av januar.

– Hovedgrepene som er tatt, består i en endret risikoprofil i den funksjonsbaserte delen av kontrakten, der vi som byggherre tar et større ansvar, og entreprenøren mindre. Risiko rundt værforholdene er et eksempel. Samtidig legger vi opp til et regime der vi skal belønne det som blir gjort bra, istedet for å ilegge bøter slik det etter hvert ble mye av før, fortalte Mizanur Rahaman til Veier24 den gang.

– Store deler av kontraktene består imidlertid av såkalte rundsumoppgjør, som betyr at det betales etter mengder og enhetspriser, og i henhold til timepriser for mannskap og maskiner, forteller prosjektlederen.

Søndre portal til Hølleslitunnelen, som er fra 1993. Nå skal alt teknisk utstyr skiftes ut, blant annet.
Les også

822 meter lang tunnel oppgraderes for rundt 100 millioner

Alle riksveiene i Gudbrandsdalen

Veier24 skrev i mai 2019 om bakgrunnen for denne pilotkontrakten i daværende Oppland fylke.

Oppdraget omfatter drift og vedlikehold av riksveiene og tilhørende anlegg i Lillehammer, Øyer, Ringebu, Sør-Fron, Nord-Fron, Sel, Dovre, Lesja, Skjåk, Lom og Vågå.

Fra og med september 2020 og i ett år består kontrakten av 348 kilometer riksvei. Fra 2021 og til 2025 er den på 505 kilometer vei. Og noen kilometer av riksvei 15 fra Innlandet og inn i Vestland skal kun driftes i perioden september-mai.

Fornøyde prosjektledere og byggeledere i Statens vegvesen. Fra venstre: Terje Nystrøm, John Kjeken, May Bente Hiim Sindre, Øyvind Storløkken og Tom Heldal Larsen.
Les også

Nå er bruene støpt ferdig på ny E16 over Sollihøgda

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.