Åtte entreprenører deltok i kvalifiseringen om å gå videre i konkurransen. Vegvesenet lyste ut kontrakten i slutten av november 2021.
Dette er selskapene som er kvalifisert og utvalgt til å delta videre i konkurransen:
- AF Gruppen Norge
- Arbeidsfelleskapet Hæhre Entreprenør, LNS og Risa
- Arbeidsfelleskapet Implenia Norge og Stangeland Maskin
- China Communications Construction Co, Ltd.
- Marti Tunnel AG
Marti og AF Gruppen bygde hver sin del av Ryfasttunnelen, mens Implenia var med på Eiganestunnelen.
Omfattende arbeid
Nå venter et omfattende og krevende arbeid med å velge den beste av fem entreprenører. Frist for innlevering av første tilbud er 18. mai 2022.
Prosjektleder Oddvar Kaarmo er meget godt fornøyd med interessen for Rogfast i markedet.
– De fem utvalgte entreprenørene fremstår som relativt like ut fra innsendt dokumentasjon. Vi håper nå på en god prosess med forhandlinger frem til endelig signering av kontrakt med valgt tilbyder, sier Kaarmo i en pressemelding fra Vegvesenet.
Byggestart før jul
E03-kontrakten er den første av de tre store kontraktene for å bygge verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel mellom Mekjarvik i sør til Bokn i nord. Planen er byggestart mot slutten av 2022.
Vegvesenet vil lyse ut den andre av de tre store Rogfast-kontraktene, E04, i månedsskiftet februar/mars. Den siste store kontrakten, E02, vil bli lyst ut i løpet av 2023. Fremdriften for E15 på Kvitsøy, vil påvirke tidspunktet for når konkurransegrunnlaget for E02 blir lagt ut i markedet.
«Kronjuvelen» i nye E39: – Måtte skyte oss ut