Prosjektet E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen i Kristiansand skal fylle ut stein i havnebassenget for å utvide Kristiansand fergeterminal og øke områdestabiliteten. Til dette arbeidet trenger prosjektet rundt 300.000 m3 stein.
Steinen som skal brukes til det er tunnelstein fra Haumyrheitunnelen, stein som Statens vegvesen skal sprenge ut i Duekniben og stein levert fra Nye Veier, skriver Vegvesenet i en pressemelding.
God nytte for begge parter og miljøet
Statens vegvesen signerte 11. mars en gjensidig avtale om levering av stein fra Nye Veier sitt anlegg på E39 ved Grauthelleren vest for Kristiansand til vårt prosjekt E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen. Dette gir en samfunnsmessig god utnyttelse av stein og en god miljøvennlig avtale med kortreist stein. Avtalen kutter også merkostnader da man slipper å frakte steinen langveisfra, heter det i meldingen.
– Denne avtalen er resultat av godt samarbeid mellom Nye Veier og Statens vegvesen i Kristiansand, sier Nils Ragnar Tvedt, prosjektleder i Statens vegvesen, som signerte kontrakten sammen med Harald Jonny Solvik, prosjektleder i Nye Veier.
Starter nå i mars
Det er AF Gruppen som har entreprisekontrakten med Nye Veier, mens TT Anlegg har kontrakten med Statens vegvesen om utlegging av stein i havnebassenget der Bård Kimestad er byggeleder for Statens vegvesen.
Arbeid med levering av stein og utlegging i havna begynner nå i midten av mars, og skal etter planen bli ferdig rundt 1. desember i år.
Avtalen med Nye Veier omfatter tilkjørt 225.000 m3 stein, og i tillegg opsjon på ytterligere 45.000 m3 stein og 30.000 m3 knust stein 0-300 mm.