E39 krysser Sognefjorden på fergestrekningen Lavik-Oppedal, og der har ferga gått siden 1990. Nå lyser Vegvesenet ut den nye kontrakten for driften av dette riksvegfergesambandet, og den nye kontrakten skal gjelde fra 2026 til 2034.
Regjeringen har tidligere sagt at sambandet mellom Lavik og Oppedal skal bygges ut for autonome ferger gjennom en utviklingskontrakt innen digitalisering og autonomi.
I den nye kontrakten vil det også være krav om at alle fergene skal være helelektriske. I tillegg blir det fire ferger på strekningen, mot dagens tre.
ÅDT på stedet er opp mot 1700. Fergene på strekningen frakter godt og vel 500.000 personbiler i året.
Norled har kontrakten nå, den overtok de i 2015. Samme år ble verdens første elektriske ferge, MF «Ampere», satt inn.
Statens vegvesen legger opp til konkurransepreget dialog i denne konkurransen. Kontrakten varer altså i åtte år med opsjon på ytterligere tre år.
Etaten planlegger å plukke ut fra to til fire leverandører som skal konkurrere om oppdraget.
Frist for å melde seg på i kappleiken er 5. desember.
Norsk hydrogenferge kan få søsterskip i USA