DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Vegvesenet lyser ut jobben med å vedlikeholde veimerkingen på vestlandet

Det aller meste er reparasjon.

Kontrakten om legging og vedlikehold av veimerkingen på vestlandet omfatter 600-700 kilometer europa- og riksvei.
Kontrakten om legging og vedlikehold av veimerkingen på vestlandet omfatter 600-700 kilometer europa- og riksvei. Foto: Illustrasjonsfoto
10. jan. 2020 - 15:51

Vegvesenet lyser nå ut en kontrakt for veimerking av Europa- og riksveier i Vestland og Rogaland fylker.

Berørte strekninger er alt fra for eksempel E39 i Førde sentrum i nord til riksvei 421 ved Egersund i sør.

Oppdraget omfatter langsgående veioppmerking med sprayplast og ekstrudert termoplast, samt spyling og fjerning av gammel veioppmerking med høytrykksvannfres.

I snart 50 år har rekrutter fått utdelt lærstøvelen M/77. Bildet viser rekrutter som lærer seg å pusse lærstøvlene sine.
Les også

Omstridt støvel pensjoneres – sjekk hva nabolandene våre bruker

Det meste er reparasjon

Vegvesenet understreker at fra 70 til 90 prosent av mengdene dreier seg om reparasjon.

Kontraktsperioden er ett år, med mulighet for opsjon i 1+1 år. Arbeidet må skje i perioden 1. mai - 15. oktober, og nesten alt blir nattarbeid.

Noen av mengdene som er anslått: 342 tonn hvit og 173 tonn gul ekstruder. Av sprayplast er det snakk om 111 tonn hvit merking og 30 tonn gul merking. Total vegstrekning som er berørt kan dreie seg om mellom 600 og 700 kilometer. Men siden det aller meste er reparasjon, så kan de reelle tallene bli langt lavere mengder.

Frist for å gi tilbud: 17. februar.

Bjørn Laksforsmo, direktør i drifts- og vedlikeholdsdivisjonen i Vegvesenet, sier systemet de har brukt 16 millioner kroner på aldri var i reell drift hos Vegvesenet. Her fra da Vegvesenet holdt frokostmøte om grønn asfalt i mai.
Les også

Vegvesenet: Brukte 16 mill. på IT-verktøy – nå skrotes det

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.