Statens vegvesen inviterer på vegne av Innlandet fylkeskommune til konkurranse om fylkesvei 2300 Miljøgata i Gran på Hadeland.
Oppdraget dreier seg om å lage av byggeplan med konkurransegrunnlag, modeller og arbeidstegninger for entreprisen.
Som opsjon kan rådgiveren jobbe med oppfølging av kontrakten i byggetiden. Aktuelle oppgaver kan være rådgivning for valg av løsninger (optimalisering), utførende prosjekteringsarbeid, beregninger, analyser, geotekniske forhold, utarbeidelse av tegninger, revideringer/justering av tegninger/fagmodeller, ferdigstille
sluttdokumentasjon og mere til. Antatt varighet for oppfølgingen kan være enten mai-desember 2021 eller april-desember 2022.
Leverandøren skal altså først og fremst levere byggeplan med konkurransegrunnlag .2300 Miljøgata i Gran sentrum.
Oppdraget handler om:
- Lage tegninger, overvannsdimensjonering, BIM-modeller etc.
- Utarbeide grunnlag for konkurransegrunnlag (med mengder)
- Prosessbeskrivelse for OV, fjernvarme/kabel og elektro
Planlagt oppstart for arbeidene med byggeplanen er 4. desember, og frist for ferdigstillelse er 26. april 2021.
Avdekket over 1800 regelbrudd – kastes ut av milliardprosjekt
Svært dårlige grunnforhold
Utgangspunktet for miljøgata gjennom Gran sentrum er at ny riksvei 4 nå går i ny trasé utenfor tettstedet. Planlagt løsning er at miljøgata blir liggende delvis i ny trasé (sør), og delvis i eksisterende trasé for gamle riksvei 4 (nord).
I den søndre, flate delen av planområdet er det svært dårlige grunnforhold. Deler av
dette området ligger på tidligere myr og inngrep grever grundige undersøkelser og tiltak.
På grunn av stram økonomi i prosjektet ble det i 2016 utarbeidet et omforent kostnadsbesparende planforslag innenfor vedtatt reguleringsplan. Prosjektet bygger videre på det planforslaget.
Planforslaget er delt i tre etapper, der etappe 1 og 2 er en del av dette prosjektet.
Etappe 1 går fra profil 1025 til 1470. Etappen starter nord for bekken i sør,
og fortsetter i ny trase. Her skal det bygges nytt T-kryss, to busslommer, samt
gang- og sykkelvei på østsiden.
Etappe 2 går fra profil 1470 til 1700. Ny miljøgate føres fram til Hovsvegen/Jernbanegata hvor det planlegges ny rundkjøring.
Etappe 3, som altså ikke inngår i dette prosjektet, går fra profil 1700 til 1975. Mellom Jernbanegata og Jarenstranda strammes eksisterende gate opp til miljøgate. Gaten fortsetter i samme trase som dagens riksvei 4 fram til Øgårdsbakka/Jarenstranda.
Rådgiveren må også påregne å jobbe litt med prosjekteringsarbeid for Storgata i Gran sentrum.
Bærumsordfører om E18-utspill: – Mektig provosert