Den 16. august stengte Statens vegvesen 14 fagverksbruer av tre, altså bruer med lignende konstruksjon som Tretten bru. Det ble gjort som et føre var-tiltak, inntil etaten vet mer om årsaken til at Tretten bru på fylkesvei 254 i Innlandet kollapset, skriver Vegvesenet i en pressemelding.
– Vi vet at de stengte bruene skaper store utfordringer for trafikantene. Vi har jobbet intenst med å inspisere hver enkelt av bruene, analysere inspeksjonsresultatene, og sammenligne dem med det vi vet om mulige årsaker til brukollapsen på Tretten, sier Morten Wright Hansen, seksjonssjef for Inspeksjon og sikkerhet i Vegdirektoratet, i meldingen.
– Vi vet fortsatt ikke den konkrete årsaken til at Tretten bru falt ned, men vi kjenner de mekanismene og svakhetene som kan ha bidratt til at det skjedde. Vi jobber derfor etter eliminasjonsmetoden: Vi går gjennom konstruksjonene og inspeksjonsresultatene for den enkelte bru for å kunne utelukke at det samme kan skje der. Når alle muligheter til svikt er utelukket så kan den brua åpnes for trafikk, sier Morten Wright Hansen.
Når bruene åpnes kan det hende at det vil være begrensninger i bruken, for eksempel gjennom lysregulering, sentrisk kjøring, eller at kun et visst antall kjøretøyer kan være på brua samtidig. Der det er behov vil bruene bli fulgt opp med hyppigere inspeksjoner framover.
Det er den enkelte brueier som tar endelig beslutning om at ei bru skal åpnes.
– Vi kan love at de 14 stengte bruene åpner så fort som overhodet mulig, og vi jobber for at de første bruene kan åpnes allerede i neste uke. Men vi skal være helt sikre på at det som skjedde på Tretten ikke kan skje på noen av de andre, sier Morten Wright Hansen i meldingen.
Spesialinspeksjonene innebærer gjennomgang, kontrollregning og analyse av:
- Knutepunkter og skjøter - spesielt med hensyn til svekkelser og mangler
- Alle opplagringer skal undersøkes spesielt og fotograferes
- Alle skrudde forbindelser skal sjekkes
- Sveisede forbindelser skal sjekkes
- Deformasjon og setninger skal registreres
Kunststykket å legge sten på sten: Nå kan steinbrua stå i nye 200 år