PROSJEKTER

Vegvesenet skal jobbe med tidlig involvering av entreprenørene i to prosjekter

Statens vegvesen skal se på hvordan de kan involvere entreprenørene tidlig i to veiprosjekter: E39 Hordfast og E6 Fauske-Mørsvikbotn.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide. Foto: Tor Livius Midtbø/SD
10. okt. 2020 - 12:02

Målet er å kutte kostnader og optimalisere prosjektene, skriver Samferdselsdepartementet i en pressemelding.

– Vi ønsker å få mest mulig ut av fellesskapets penger. Nye Veier har involvert entreprenørene tidlig i sine utbyggingsprosesser, med stor suksess. Vi vil gi Statens vegvesen samme mulighet. Etter at Statens vegvesen har gått gjennom sine prosjekter, har vi nå bestemt at de skal få jobbe videre med to av dem, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i meldingen.

I dag er det slik at Statens vegvesen ikke kan involvere en entreprenør til å bygge et veiprosjekt før prosjektet er godkjent av Stortinget. Og Stortingets behandling skjer først etter at reguleringsplanleggingen er ferdig og siste eksterne kvalitetssikring (KS2) er gjennomført. Dagens modell gir dermed ikke Statens vegvesen åpning for å involvere entreprenørene på et tidlig tidspunkt i planleggingen, slik Nye Veier kan gjøre.

Samferdselsdepartementet ber nå Statens vegvesen om å forberede arbeid med tidlig involvering for prosjektene E39 Hordfast (Stord-Os) og E6 Fauske-Mørsvikbotn. Det betyr blant annet at det vil være mulig å involvere entreprenørene på et tidlig tidspunkt i planleggingen eller i arbeidet med å optimalisere løsninger innenfor gjeldende planer.

– Målet er å finne mest mulig effektive løsninger for gjennomføring av vegprosjekter, som kan bidra til å redusere utbyggingskostnadene, øke nytten og korte ned byggetida. Vi skal dokumentere hvilke innsparinger vi oppnår. På den måten kan vi høste erfaringer og velge den beste løsningen for fremtiden, seier samferdselsministeren.

En kabelbrann tidligere denne måneden stengte Oslotunnelen mellom Oslo sentralbanestasjon og Nationaltheatret i nesten to døgn.
Les også

Vil koste 60 milliarder: Må vente over 20 år før ny togtunnel gjennom Oslo er klar

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.