Vegvesenet starter med riksvei 13 Bondeviki-Fardal

Fosse Maskin og Transport vant oppdraget.

Her har vi veistrekningen hvor det skal skje.
Her har vi veistrekningen hvor det skal skje. Foto: Statens vegvesen
22. sep. 2021 - 14:53

Statens vegvesen signerte kontrakt med entreprenør Fosse Maskin og Transport 27. august. Firmaet fra Vik i Sogn vant kontrakten med et tilbud på drøye 60 millioner kroner pluss moms.

Til tross for omfattende etterinjiseringsarbeid har ikke entreprenøren klart å bygge tunnelen så tett som kontrakten setter krav om. Her inne i Mossetunnelen.
Les også

Nye Mossetunnelen: Store forsinkelser – entreprenøren risikerer dagbøter

Jobbar for best mulig trafikkflyt

– Vi ser fram til å komme i gang med jobben, seier byggeleder Kristian Slinde i Statens vegvesen.

– Sammen med entreprenøren vil vi gjøre vårt beste for at trafikkflyten skal fungere på en god måte. Det er et smalt og langt anleggsområde. Reisende må regne med venting og omlegging av kjøremønster.

Nye Sotra bru sett mot øst.
Les også

Rykende uenige om gigantprosjekt – møtes i retten

Arbeid på hele strekningen

I første omgang blir det fjernet skog og ryddet vegetasjon, før bore- og sprengningsarbeid starter.

Prosjektet strekker seg over 1,6 kilometer fra vestsiden av Stedjebergtunnelen. Veien skal være ferdig i desember i år.

ÅDT for veistrekningen er 2737. Ni prosent er lange kjøretøy.

I kontrakten er det også en opsjon på ytterligere 500 meter vei ved den vestlige delen av strekningen. Dersom opsjonen blir løst ut, er frist for ferdigstilling satt til juni 2023.

EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen sikret seg gjenvalg.
Les også

Nyvalgt EU-leder lover: Vil lovfeste 90 prosents utslippskutt i 2040

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.