DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Vegvesenet trodde driftskontrakten ville koste 400 mill. Laveste tilbud er under 300

Risa kan stikke av med seieren denne gangen.

RAUFOSS  20160110.Brøytebil på rv4 ved Raufoss søndag. Snøvær gir utfordrende kjøreforhold mange steder på Østlandet.Foto: Paul Kleiven / NTB scanpix
RAUFOSS 20160110.Brøytebil på rv4 ved Raufoss søndag. Snøvær gir utfordrende kjøreforhold mange steder på Østlandet.Foto: Paul Kleiven / NTB scanpix Foto: Paul Kleiven/NTB scanpix
7. apr. 2020 - 14:55 | Endret 7. apr. 2020 - 15:24

I midten av mars gjorde korona-situasjonen at denne konkurransen først ble avlyst og deretter raskt lyst ut igjen. Det kan du lese mer om her.

Den opprinnelige utlysingen for driftskontrakt 9202 Nedre Telemark og Vestfold 2020-2023 var i begynnelsen av februar.

Vegvesenet har tidligere antydet en verdi på 400 millioner kroner for driften av denne treårige kontrakten for riksveiene i området.

Nå er tilbudene åpnet. Ikke bare har så mange som fire av de store entreprenørene gitt pris på oppdraget. Prisene er også generelt lavere enn hva Vegvesenet regnet med.

Slik ser pristilbudene ut:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Risa 298.956.576
Mesta 308.910.858
Presis Vegdrift 317.699.998
Veidekke Industri 366.755.320

NB: Som alltid skal alle tilbud kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.

– Dette er vi fornøyd med, sier avdelingsdirektør Stein-Roger Nilssen i Vegvesenet til Veier24.

Han tar såklart forbehold om endringer som måtte dukke opp under kontrollregningen, men har denne kommentaren: – Det er alltid greit når entreprenørene ligger noenlunde jevnt i pris, og det må vi si at de gjør. Og at fire firmaer har gitt tilbud, synes vi også er bra. Så håper vi at prisene er på et nivå som fungerer for entreprenørene, slik at de også kan tjene penger, sier Nilssen. 

Kontrakten dreier seg om riksveiene i disse kommunene: Horten, Tønsberg, Sandefjord, Larvik, Sande, Holmestrand, Re, Porsgrunn, Skien, Bamble, Nome og Sauherad.

Veinettet i kontrakten er delt i to. Det første året består den av 206 kilometer riksvei og 27 kilometer gang- og sykkelvei.

For de to siste årene kommer nesten 70 kilometer i tillegg, slik at veilengden da vil være på vel 256 kilometer riksvei og 47 kilometer tilhørende gang- og sykkelvei.

Det er ikke første gang Arbeidstilsynet har hatt storkontroll på Sotrasambandet.
Les også

Sotrasambandet: – Bruddene er omfattende og alvorlige

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.