KLIMAKUTT

Vegvesenet vil drøfte klimakutt med entreprenørene

Hva mener bransjen er realistisk?

Statens vegvesen har kommet langt i å kutte CO2-utslipp fra asfalt. Nå skjerpes kravene i øvrig drift, vedlikehold og utbedring av vei.
Statens vegvesen har kommet langt i å kutte CO2-utslipp fra asfalt. Nå skjerpes kravene i øvrig drift, vedlikehold og utbedring av vei. Foto: Statens vegvesen
15. sep. 2023 - 09:11

CO2-utslippene fra asfalt er redusert med 25 prosent og stadig flere fergesamband går med nullutslipp. Nå skjerpes klimakravene på alle områder innenfor drift og vedlikehold og utvikling av riksveiene, skriver Vegvesenet i en pressemelding.

Trapper opp tiltak

Statens vegvesen har som mål å kutte både de direkte og indirekte klimagassutslippene fra anlegg, drift og vedlikehold med 55 prosent innen 2030.

Drift og vedlikehold og utvikling av veinettet står for en betydelig andel av disse utslippene. Drift- og vedlikeholdsdivisjonen har derfor vedtatt en egen klimastrategi. Nå følges den opp med en mer konkret klimahandlingsplan, som beskriver en rekke tiltak som må gjøres frem mot 2030 innenfor de ulike kontraktstypene. Tiltakene handler i stor grad om opptrapping av kontraktskrav og tildelingskriterier som gir utslippskutt, heter det i meldingen.

Statens vegvesen ber nå om tilbakemelding fra leverandørbransjen på de konkrete forslagene i klimahandlingsplanen som nå er publisert i Doffin. Her heter det: «Statens vegvesen har som mål om å kutte både de direkte og indirekte klimagassutslippene fra anlegg, drift og vedlikehold med 55 % innen 2030. Divisjon Drift og vedlikehold står for en betydelig andel av disse utslippene. Vi har derfor utarbeidet en klimahandlingsplan for divisjonen, der vi skisserer en rekke tiltak som må gjøres frem mot 2030. Handlingsplanen er bygget opp med en felles del, med grep vi ønsker å gjøre i flere av divisjonens kontrakter, som så er konkretisert for hver kontraktstype. Vi ønsker nå å innhente markedets innspill til denne handlingsplanen. Den vil revideres minimum årlig, men hovedtrekkene vil ligge fast når den er vedtatt.»

– Vi har noen veidriftskontrakter hvor entreprenøren har forpliktet seg til store utslippskutt. Nå skjerper vi kravene og tildelingskriteriene i samtlige kontrakter, sier direktør for drift og vedlikehold i Statens vegvesen, Bjørn Laksforsmo i pressemeldingen.

– Vi ønsker en dialog om hvordan vi kan utforme kravene og tildelingskriteriene for å få størst mulig effekt, og vil også lytte til hva bransjen mener er realistisk, for eksempel når det gjelder innfasing av tunge nullutslipps maskiner. Samtidig må alle være forberedt på at vi står foran krevende utfordringer og at kravene i kontraktene skjerpes, sier han.

Utvikling av klimastrategi

Drift- og vedlikeholdsdivisjonen vedtok sin førstekontraktsstrategi i 2020, og innførte klimakrav i mange kontrakter.

– Siden da har vi skapt oss noen erfaringer og testet ulike krav og anskaffelsesformer. Vi vil ha ulike verktøy i verktøykista for ulike kontraktstyper – kontrakter for veidrift, asfalt og elektro er både like og forskjellige. Vi vil ha bransjen med oss for å finne og utvikle verktøyene som passer for de ulike kontraktstypene. Dette er spesielt viktig med tanke på de nye flerårige veidriftskontraktene som starter fra 2025, sier Bjørn Laksforsmo.  

Konkrete forslag

Her er noen av Statens vegvesens forslag til tiltak for å få CO2-kutt innen drift og vedlikehold:

  • Nullutslipp personbiler og varebiler. Minimum 90 % av bilbruken i 2025 og 100 % i 2027.
  • Nullutslipp tunge kjøretøy og maskiner. Ttesting er i gang. Minimum 80 % i 2027. Nullutslipp på samtlige i 2030, med noen unntak.
  • Krav om EPD (miljødeklarasjon for å dokumentere indirekte utslipp) på enda flere områder og økt bruk av EPD i tildelingskriteriene.

Statens vegvesen skal holde egne dialogmøter med bransjeorganisasjonene senere i måneden.

Frist for å komme med tilbakemeldinger om forslagene er 5. oktober. Statens vegvesen tar sikte på å vedta den nye klimahandlingsplanen inkludert de endelige kravene innen utgangen av året.

Equinor har gått i bresjen ved å stille krav til offshorerederiene for at de skal  velge mer energi- og drivstoffgjerrige løsninger. Først var det  dual fuel med naturgass (LNG) og deretter batterihybride skip. Nå kommer krav til lav- og nullutslipp i form av ammoniakk i neste anbud. Her er det LNG-devne PSV-skipet Rem Eir ved Gullfaks C i juni 2023.
Les også

Også oljebransjen må få klimakrav

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.