Statens vegvesen har nylig lyst ut en kontrakt for kartlegging av hvilke typer rekkverk som finnes på riksveiene, og hvilken tilstand de er i.
Oppdraget er tenkt å vare i rundt fem måneder og ut februar 2023, med opsjon for sesongene 2023/24 og 2024/25.
Vegvesenet anslår verdien av kontrakten til 19,5 millioner kroner eks. mva.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Kontrakten handler om fotografering i normal hastighet, og analyser av datafangsten. Totalt gjelder det rundt 7900 kilometer veier med rekkverk, fordelt på om lag 21000 feltkilometer å kjøre.
Vegvesenet er ute etter en leverandør med egen bil med spesialutstyr for registrering, som altså skal skje i normal hastighet uten stopp. Det er dermed ikke behov for bufferbil eller arbeidsvarslingsplan.
De innhentede bildene, som er bearbeidet og analysert, skal munne ut i en del
informasjon i en web-portal:
- Geografisk plassering av rekkverk og antall meter rekkverk
- Forenklet typekartlegging med minimum opplysninger om type skinne, type stolpe, stolpeavstand, type ende og rekkverkets egengeometri.
En opsjon handler om å kjøre registreringer gjennom tre sesonger for sammenligne utviklingen over flere år. Dessuten har oppdragsgiver opsjon på å utvide kontrakten med trinn 2 etter hvert oppdrag. Trinn 2 går på analyse av tilstanden til rekkverkene.
Informasjonen av kartleggingen skal presenteres i en brukervennlig web-portal
der man kan se resultatet av datafangsten både i kart, med bilder og i tabeller, heter det i beskrivelsen. Resultatet må også kunne lastes ned som en rapport, eksempelvis Excel eller csv-format.
Noen forutsetninger:
- Informasjonen må kunne være tilgjengelig for bruk videre til analyser av tilstand.
- Strekninger må kunne klassifiseres ut fra alvorlighetsgrad og ut fra feiltyper.
- Det må være muligheter til å ta ut statistikk.
- Leverandøren må sørge for nødvendig opplæring i bruk av webportalen til Statens
vegvesen sitt fagmiljø innen rekkverk.
Hvis opsjonen for trinn 2 slår inn, så ønsker Vegvesenet følgende data presentert i kart og i oversikter:
- Skjevhet og høyde på rekkverk i forhold til Håndbok R610
- Skadet stolpe
- Skadet skinne
- Manglende og løse bolter
- Feil endeavslutning
Frist for å gi tilbud på oppdraget er 1. september.
![Hammersborgtunnelen i bakgrunnen skal bygges helt om og blir 100 meter lenger. Elin Hermanstad Havik er Vegvesenets prosjektleder for Ring 1 i Oslo.](https://images.gfx.no/130x87/2845/2845941/6Q6A0300.jpg)
Nå er Ring 1 stengt: – Kan bli svært krevende