REKKVERK

Vegvesenet vil finne ut hvordan det står til med rekkverkene langs 7900 km vei 

I en ny kontrakt skal etaten få full rapport og analyse av tilstanden til alle rekkverk på alle riksveier i Norge. Antatt pris: 19,5 millioner kroner.

Her sørger Statens vegvesen for å få bygd energiabsorberende rekkverksender på E18 i Indre Østfold i juni 2022.
Her sørger Statens vegvesen for å få bygd energiabsorberende rekkverksender på E18 i Indre Østfold i juni 2022. Illustrasjonsfoto: Yanek José Brunsell/Statens vegvesen
11. juli 2022 - 08:25

Statens vegvesen har nylig lyst ut en kontrakt for kartlegging av hvilke typer rekkverk som finnes på riksveiene, og hvilken tilstand de er i.

Oppdraget er tenkt å vare i rundt fem måneder og ut februar 2023, med opsjon for sesongene 2023/24 og 2024/25.

Vegvesenet anslår verdien av kontrakten til 19,5 millioner kroner eks. mva.

Kontrakten handler om fotografering i normal hastighet, og analyser av datafangsten. Totalt gjelder det rundt 7900 kilometer veier med rekkverk, fordelt på om lag 21000 feltkilometer å kjøre.

Vegvesenet er ute etter en leverandør med egen bil med spesialutstyr for registrering, som altså skal skje i normal hastighet uten stopp. Det er dermed ikke behov for bufferbil eller arbeidsvarslingsplan.

De innhentede bildene, som er bearbeidet og analysert, skal munne ut i en del 
informasjon i en web-portal:

  • Geografisk plassering av rekkverk og antall meter rekkverk
  • Forenklet typekartlegging med minimum opplysninger om type skinne, type stolpe, stolpeavstand, type ende og rekkverkets egengeometri.

En opsjon handler om å kjøre registreringer gjennom tre sesonger for sammenligne utviklingen over flere år. Dessuten har oppdragsgiver opsjon på å utvide kontrakten med trinn 2 etter hvert oppdrag. Trinn 2 går på analyse av tilstanden til rekkverkene.

Informasjonen av kartleggingen skal presenteres i en brukervennlig web-portal

der man kan se resultatet av datafangsten både i kart, med bilder og i tabeller, heter det i beskrivelsen. Resultatet må også kunne lastes ned som en rapport, eksempelvis Excel eller csv-format.

Noen forutsetninger:

  • Informasjonen må kunne være tilgjengelig for bruk videre til analyser av tilstand.
  • Strekninger må kunne klassifiseres ut fra alvorlighetsgrad og ut fra feiltyper.
  • Det må være muligheter til å ta ut statistikk.
  • Leverandøren må sørge for nødvendig opplæring i bruk av webportalen til Statens
    vegvesen sitt fagmiljø innen rekkverk.

Hvis opsjonen for trinn 2 slår inn, så ønsker Vegvesenet følgende data presentert i kart og i oversikter:

  • Skjevhet og høyde på rekkverk i forhold til Håndbok R610
  • Skadet stolpe
  • Skadet skinne
  • Manglende og løse bolter
  • Feil endeavslutning

Frist for å gi tilbud på oppdraget er 1. september.

Bjørn Laksforsmo, direktør i drifts- og vedlikeholdsdivisjonen i Vegvesenet, sier systemet de har brukt 16 millioner kroner på aldri var i reell drift hos Vegvesenet. Her fra da Vegvesenet holdt frokostmøte om grønn asfalt i mai.
Les også

Vegvesenet: Brukte 16 mill. på IT-verktøy – nå skrotes det

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.