Statens vegvesen går ut i markedet og vil inngå en rammeavtale for planleggings- og prosjekteringstjenester.
Oppdragene kan være alle typer planlegging og prosjektering hvor Statens vegvesen er byggherre. Selskapene skal bistå Vegvesenet faglig og prosessmessig i små og mellomstore samferdselsprosjekter i hele Norge dersom oppdragsgiver selv ikke har kapasitet til å gjøre jobben.
Noen eksempler: Forprosjekter, reguleringsplan med teknisk detaljplan, byggeplan med konkurransegrunnlag, samt oppfølging i byggefase. Nødvendige utredninger og analyser i nevnte prosjektfaser inngår også. I noen tilfeller kan det være aktuelt at rådgiver blir plassert midlertidig hos Statens vegvesen.
Vegvesenet: Har aldri sett denne typen skade på en så ny bru
Verdi: Mellom 400 og 880 millioner
Vegvesenet anslår årlig volum til mellom 100 og 220 millioner kroner eks. mva. Avtalen skal vare i to år, med opsjon på 1+1 år. Totalt økonomisk volum for rammeavtalen blir dermed mellom 400 og 880 millioner kroner, men det vil såklart være avhengig av både bevilgninger og Vegvesenets egen kapasitet.
Rammeavtalen gjelder for hele Statens vegvesen, men har for eksempel noen begrensninger: Oppdrag som er anslått til over ti millioner kroner går utenom rammeavtalen. Kontrakter fra før rammeavtalen trer i kraft inngår ikke. Den nye rammeavtale vil ta over etter de større regionvise rammeavtalene for rådgivertjenester, og de utløper fra førstkommende årsskifte og i noen måneder framover.
I tillegg finnes noen rammeavtaler for enkeltfag i de tidligere regionene. De blir brukt når bare det aktuelle faget etterspørres. Tverrfaglige oppdrag vil bruke den
nye rammeavtalen.
Oppdragsgiver forbeholder seg uansett retten til i særlige tilfeller å kunngjøre konkurranser om oppdrag og enkeltfagavtaler innenfor rammeavtalens fagområder.