En særdeles skredutsatt del av fylkesvei 609 mellom Heilevang og Hestvika i Sunnfjord skal skredsikres med tunnel.
Byggherre Vestland fylke har gjennom sommeren og høsten vært i dialog med entreprenørbransjen om hvordan prosjektet best kan løses.
– Det har vært stor interesse rundt prosjektet, det så vi da vi arrangerte markedsdialog tidligere i sommer, kunne prosjektleder Jon Harald Huseklepp i Vestland fylkeskommune fortelle i september.
Byggherren har anslått kostnaden på prosjektet til mellom 790 og 1050 millioner kroner.
Nå er prosjektet lyst ut på Doffin.
Anleggsområdet er cirka fire kilometer langt, og inneholder både tunnel, ny vei i dagen, nye avkjørsler til sideveier, busslommer og ny bru over Heilevangselva. Dessuten er det regulert areal for tre deponier i Rørvika/Hestvika og ett deponi i Heilevang.
Her skal det drives vanlig, tradisjonell tunnel i berg, men det skal også bygges 70 meter tunnel i løse masser.
Det hele blir en totalentreprise, og omfattar prosjektering og bygging av:
- 2500 meter bergtunnel inkludert 70 meter løsmassetunnel
- 1250 meter vei i dagen inkludert ny bru over Heilevangelva
- 1300 meter med private side- og landbruksveier
- Midlertidig og permanent skredsikring ved Heilevang
Veistandarden blir Hø1 med fartsgrense på 80 km/t. ÅDT er i dag på 400, med ti prosent lange kjøretøy.
Tunnelen blir i klasse B, med profil T9 (modifisert T8,5)
Det hele skal stå ferdig 20. juni 2028.
Konkurranseformen er totalentreprise med forhandlinger, og byggherren vil etter kvalifisering plukke ut minst tre entreprenører å forhandle med.