– Vi ser fram til å starte de nye kontraktene i september og gjøre det vi kan for at trafikantene opplever så gode og sikre kjøreforhold som mulig på alle de 11.100 kilometerne vei som vi nå har ansvar for rundt i landet. Det er bra konkurranse om disse jobbene, så er vi godt fornøyd med uttellingen i årets anbudsrunde, sier direktør Kjell Otto Bragstad i Veidekke Infrastruktur i en pressemelding.
Kontraktene handler om å få trafikken trygt og effektivt fram på veinettet, samt å ta vare på veiene for å sikre ønsket levetid. Det betyr brøyting, strøing, salting, tunnel- og skiltvask, drift av grøntarealer, grøfterensk, sikre avløp, renhold av veiene og rasteplasser samt beredskap ved ulykker og ekstremvær.
– Kontraktene har vi vunnet etter gode prosesser med grundige risikoanalyser som gir oss et solid grunnlag for å utføre det arbeidet som kreves samtidig som vi sikrer sunn økonomi i virksomheten, sier Bragstad i meldingen.
De nye kontraktene gjelder fra 1. september. Etter det vil Veidekke ha 22 drifts- og vedlikeholdskontrakter for riks- og fylkesveier fra Finnmark i nord til Agder i sør, med en total årlig omsetning på om lag 1,5 milliarder kroner eks. mva. Totalt vil årets tildelingsrunde medføre at Veidekkes omsetning innen drift og vedlikehold av veier øker noe.
Her er årets nye driftskontrakter som Veidekke har fått tilslag på:
Kunde | Verdi | Område | Varighet (og opsjon) |
Møre og Romsdal Fylkeskommune | 286 | Indre Nordmøre | 2022-2027 (1-4 år) |
Agder Fylkeskommune | 238 | Mandal | 2022-2027 (1 år) |
Nordland Fylkeskommune | 460 | Vesterålen | 2022-2027 (1-4 år) |
Troms og Finnmark Fylkeskommune | 121 | Loppa - Hasvik | 2022-2027 (2 år) |
Kontrakten på 286 millioner gikk inn i Veidekkes ordrereserve for første kvartal. De øvrige (på til sammen 819 millioner) inngår i ordrereserven for andre kvartal 2022, opplyser konsernet.
Budsjettlekkasje: Regjeringen vil gi 1,1 milliarder kroner mer til drift og vedlikehold av riksveier