Det er NCC som har gitt nest lavest pris i de to kontraktene hvor Veidekke har nest laveste.
Forskjellen er liten i et par av kontraktene.
Anbudene på fire asfaltkontrakter på Østlandet er altså åpnet i dag, og resultatene ser slik ut:
Kontrakt 1-02-2019-01 Follo:
- Veidekke: 40.621.676 kr.
- NCC: 42.780.663 kr.
- Skanska: 43.518.618 kr.
Kontrakt 1-04-2019-01 Nord-Østerdal:
- NCC: 46.342.012 kr.
- Veidekke: 47.404.854 kr
- YIT 49.301.507 kr.
Kontrakt 1-04-2019-02 Hedmarken/Sør-Østerdal:
- Veidekke 65.867.553 kr.
- YIT 71.012.424 kr.
Kontrakt 1-04-2019-03 Glåmdalen:
- NCC 52.511.302 kr.
- Veidekke 52.762.027 kr.
- Peab 55.588.783 kr.
Usikre på prisnivået
Veier24 snakket med Vegvesenets Torgrim Dahl før anbudene ble åpnet i dag, og han var spent på prisnivået:
– Vi er kanskje litt usikre på prisnivået akkurat nå, og er veldig spent på markedet og aktørene. Hvordan hevder konkurrentene til Veidekke seg, ikke minst YIT? Veidekke har økt sin markedsandel det siste året, og vi ønsker flere sterke aktører i markedet, sa Dahl.
Anbudsåpningen viste altså at Veidekke la inn sterke søknader med lave priser på flere kontrakter.
Generelt har Torgrim Dahl dette å si i forkant av årets asfaltsesong i Region øst:
– Vi har litt mindre riksvegbudsjett i år, det er kanskje 15 prosent lavere enn i 2018. Fylkesvegbudsjettet er omtrent på samme nivå som i fjor. Totalt skal asfaltkontrakter for vel 700 millioner kroner lyses ut.
Flere utviklingskontrakter
Spesielt med årets kontrakter: Vegvesenet lyser blant annet et par utviklingskontrakter.
– I år har vi videreutviklet noen kontrakter med miljøkrav, en for Oslo og en standardkontrakt i Gjøvik. Samt en på Romerike, men den er ikke lyst ut ennå. Her honorerer vi ekstra innsats når det gjelder kvalitet og redusert klimautslipp, forteller Dahl.
De nevnte kontraktene i Oslo og i Gjøvik har det ikke vært anbudsåpning på ennå.
LES OGSÅ: Veidekke økte omsetningen men resultatet ble halvert i 2018
LES OGSÅ: Veidekke lavest på to asfaltkontrakter på Østlandet