Revisjonen gjelder hovedveier med midtrekkverk, og endringene skal sikrer bedre utnyttelse av ressursene og mindre inngrep i natur og andre verdifulle arealer, skriver Vegvesenet på sine hjemmesider.
Noen av endringene:
- Der trafikksammensetningen, omgivelsene og veinettet rundt legger til rette for det, kan to- og trefelts vei med midtrekkverk bygges for trafikkmengder opp mot 15.000 biler i døgnet.
- Det er innført strengere krav til bredde og forbikjøringsfelt med økende trafikk, for å ivareta framkommeligheten.
- Det åpnes fortsatt for firefelts motorvei for trafikkmengder over 8000 i biler i døgnet.
- Firefelts motorvei kan planlegges og bygges for lavere fartsgrense enn 110 km/t.
- Skulderbredden på motorveien kan reduseres dersom en setter inn tiltak som sikrer at veien er minst like sikker som ved full skulderbredde.
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
– Enklere å utnytte alle mulighetene som IFC gir
Les også
Skal bruke 400 mill. på nytt flyplasskryss på E10