Revisjonen gjelder hovedveier med midtrekkverk, og endringene skal sikrer bedre utnyttelse av ressursene og mindre inngrep i natur og andre verdifulle arealer, skriver Vegvesenet på sine hjemmesider.
Noen av endringene:
- Der trafikksammensetningen, omgivelsene og veinettet rundt legger til rette for det, kan to- og trefelts vei med midtrekkverk bygges for trafikkmengder opp mot 15.000 biler i døgnet.
- Det er innført strengere krav til bredde og forbikjøringsfelt med økende trafikk, for å ivareta framkommeligheten.
- Det åpnes fortsatt for firefelts motorvei for trafikkmengder over 8000 i biler i døgnet.
- Firefelts motorvei kan planlegges og bygges for lavere fartsgrense enn 110 km/t.
- Skulderbredden på motorveien kan reduseres dersom en setter inn tiltak som sikrer at veien er minst like sikker som ved full skulderbredde.
![Dagens Oslofjordtunnel mellom Asker og Frogn i Akershus er stengt ti prosent av tiden. Byggingen av et nytt tunnelløp, som starter i 2025, skal etter planen sørge for 99 prosent oppetid.](https://images.gfx.no/130x87/2743/2743344/PA1101412400.jpg)
Les også
På 90-tallet bygget de Oslofjordtunnelen på tre år. Nå er byggetiden nær doblet