Kystverket inviter til leverandørkonferanse i håp om å kunne bygge Stad skipstunnel smartere og mer effektivt enn tradisjonelle tunnelprosjekter. Byggestart blir i 2023, og tunnelen skal være seilingsklar tre år senere.
Fugleperspektiv av tunnellinngangen for Stad skipstunnel i Moldefjorden. Et stort ankerhåndteringsfartøy er tegnet inn.Illustrasjon: Kystverket/Snøhetta/Plomp
Stad skipstunnel. Tunnelinngangen i Moldefjorden – med entringskontruksjoner og publikumsområde.Illustrasjon: Kystverket/Snøhetta/Plomp
Illustrasjonen viser dimensjonene og hvordan det vil bli jobbet med skipstunnelen.Bilde: Kystverket
Stad skipstunnel er planlagt drevet som tunneler og fjellhaller vanligvis byges med boring, sprenging og uttransport av sprengmasser.Bilde: Kystverket/Appex
Det skal tas ut ca. tre millioner kubikkmeter fjell, ca. åtte millioner tonn, ved byggingen av Stad skipstunnel. Det er flere mulige planer for bruk av sprengmassene.Bilde: Kystverket
Illustrasjonen viser hvordan Stad skipstunnel vil se ut innvendig. På hver side er det en 3,5 meter bred fendret ledekonstruksjon. Dette er mest for at ikke bruvingene på båtene skal ta borti tunnelveggene, men feltet kan i tillegg kan brukes ved eventuell evakuering, og har dermed status om rømningsvei.Illustrasjon: Kystverket/Snøhetta/Plomp
Havila Kystruten vil seile gjennom Stad skipstunnel og regner med at den 1,7 kilometer lange tunnelen blir en attraksjon. Illustrasjon: Kystverket/Snøhetta/Plomp
Værhardt: På grunn av spesielle grunnforhold blir det farlige bølger rundt Stad når det er tøft vær. Skipstunnel betyr store samfunnsbesparelser, ifølge Sintef.Bilde: Kystverket
Stad skipstunnel: 1,7 km. Seilingsbredde (fender-fender): 26,5 meter. Seilingshøyde: 33 meter. Dybde: 12 meter. Tunnelen dimensjoneres for skip på mellom 15.000-20.000 bruttotonn, maks 29,5 meters høyde, 21,5 meters bredde og inntil åtte meter dypgang. Kapasitet: Minst 100 skip i døgnet. Seilingstid ca. 24 minutter. Byggestart 2022. Byggetid: 3-3,5 år.
Stad skipstunnel: 1,7 km. Seilingsbredde (fender-fender): 26,5 meter. Seilingshøyde: 33 meter. Dybde: 12 meter. Tunnelen dimensjoneres for skip på mellom 15.000-20.000 bruttotonn, maks 29,5 meters høyde, 21,5 meters bredde og inntil åtte meter dypgang. Kapasitet: Minst 100 skip i døgnet. Seilingstid ca. 24 minutter. Byggestart 2022. Byggetid: 3-3,5 år.
Stad skipstunnel: 1,7 km. Seilingsbredde (fender-fender): 26,5 meter. Seilingshøyde: 33 meter. Dybde: 12 meter. Tunnelen dimensjoneres for skip på mellom 15.000-20.000 bruttotonn, maks 29,5 meters høyde, 21,5 meters bredde og inntil åtte meter dypgang. Kapasitet: Minst 100 skip i døgnet. Seilingstid ca. 24 minutter. Byggestart 2022. Byggetid: 3-3,5 år.
Terje Andreassen fra Kystverket fotografert under modelltesting av Stad skipstunnel ved Marintek (nå Sintef Ocean) i 2016.Bilde: Tore Stensvold
Stad skipstunnel: 1,7 km. Seilingsbredde (fender-fender): 26,5 meter. Seilingshøyde: 33 meter. Dybde: 12 meter. Tunnelen dimensjoneres for skip på mellom 15.000-20.000 bruttotonn, maks 29,5 meters høyde, 21,5 meters bredde og inntil åtte meter dypgang. Kapasitet: Minst 100 skip i døgnet. Seilingstid ca. 24 minutter. Byggestart 2022. Byggetid: 3-3,5 år.
Foreløpige tegninger av hvordan Stad skipstunnel kan bli seende ut.Bilde: Stad skipstunnel/Nordwest3D