BARCELONA/MIDDELHAVET: Med tydelige kommandoer og følsomme hendelbevegelser sørger kaptein Gus Andersson for at verdens største cruiseskip går fra kai i Barcelona, med Norwegian Cruise Lines’ Epic foran og Costa Croceros’ Costa Fascinasa akterut.
Det er rundt 3.000 spesialinviterte gjester, deriblant europeisk media. Etter to dager med litt ekstra testing og finjustering, er det fra tirsdag ettermiddag klar for sommerens ordinære ukentlige cruise fra Barcelona.
Skipet er spekket med all verdens ny teknologi og hjelpemidler. Taubåter er unødvendig med den manøvreringsevne fire baugthrustere på 4,5 MW hver, samt ABB azimutpropeller som kan dreies 360 grader, gir.
Likevel følger to taubåter ferden ut fra Barcelona med vannkanoner sprutende mens NCL og Costa hilser det nye cruiseskipet med høye støt med lufthornet.
Brua er godt bemannet når det 362 meter lange og 65,5 meter brede fartøyet går fra kai.
– Normalt er det tre personer på brua, men i denne kritiske og hektiske fasen er vi dobbelt opp i alle funksjoner og noen ekstra på utkikk, sier en av styrmennene til TU.
Innkjøring
Kaptein Andersson gir oss klar beskjed, nå er det bare mannskapet som får være til stede og TU må forlate brua.
Harmony of the Seas ble overlevert av det tradisjonsrike verftet i St. Nazaire i Frankrike 19. mai. Siden den tid har det vært gjennomført en rekke sjøprøver og innkjøring av skip og mannskap, som teller hele 2.100.
Søndag forlot skipet Barcelona for en to-dagers innkjøringsseilas i Middelhavet der blant andre reisebyråansatte fra hele Europa er med.
– Cruise er blitt mye mer attraktivt i de seinere år, sier en fra reisebyrået USAspesialisten.
– Størrelsen i seg selv hjelper godt. «Verdens største» er en attraksjon i seg selv, sier en av representantene for USAspesialisten.
Markeds- og PR-ansvarlig for RCCL Norge, Ellen Stebekk, bekrefter det.
– Det er rart med alt som kan betegnes som størst og først, det selger seg selv, nesten.
Ikke så mye større
Harmony of the Seas smykker seg med tittelen Verdens største, men er i realiteten ikke så mye større enn Oasis of the Seas og Allure of the Seas i samme serie.
De to første ble levert fra STX i Finland i 2009 og 2010. Harmony of the Seas har «lagt på seg» 1.000 bruttotonn i volum og en meter i lengde.
– Teknologien gjør at det tekniske tar mindre plass og gir rom for flere passasjerer og mer opplevelse for gjestene, sier Stebekk.
Skipet har plass til 5.479 gjester i dobbeltrom og suiter, men med ekstrasenger kan det huse 6.780 gjester og et mannskap på maks 2.700.
Med andre ord er det som en liten by, fordelt på 18 dekk, hvorav 15 er for passasjerer, resten mannskap og tekniske utstyr.