BARCELONA/MIDDELHAVET: Kaptein Gus Andersson på Harmony of the Seas sier at redusert energiforbruk sammenliknet med søsterskipet Oasis of the Seas er summen av en rekke tiltak og teknologiforbedringer.
– Den største enkeltfaktoren er luftsmøring av skroget. Baugen, det vil si bulben, og skrogdesign er også endret. I tillegg gjenvinner vi varme fra eksos, har mer effektiv ventilasjonssystem og bruker LED-pærer, sier Andersson.
RCCL har benyttet Mitsubishi Air Lubrication System (MALS) også på Quantum-serien.
Små luftbobler slippes ut under den flate delen av skroget og minsker motstanden i sjøen. Det kan utgjøre ca. 3-6 prosent energigevinst.
Carnival venter ikke
Administrerende direktør i Royal Caribbean International, Michael Bayley, er overbevist om at LNG vil bli vanlig drivstoff for cruiseskip.
– Vi tenker miljø og forbedringer hele tida. Neste generasjon vil benytte LNG, men vi må ha de faste havnene vi anløper med oss slik at vi kan få bunkret, sier Bayley.
Verdens største cruiserederi og RCCLs største konkurrent, Carnival, har fire LNG-drevne skip under bygging allerede.
Ved å bruke LNG vil utslipp av helseskadelige stoffer som sot og svovel så å si elimineres, og nitrogenoksider (NOx) reduseres med 80-85 prosent.
CO2-utslippet er mellom 25-35 prosent lavere sammenlignet med tungolje.
400 meters lengde neste
Svenske Gus Andersson er stolt over å være kaptein på gigantskipet på 362,12 meters lengde og 65,5 meters bredde. Han utelukker ikke at cruiseskip i framtid kan bli enda større.
– Lengden er ikke det store problemet, men stort bredere enn dette kan være problematisk i en del havner, sier Andersson.
Bayley er overbevist om at vi vil se skip på over 400 meter, men ikke i løpet av de neste fem årene.
– Før det er gått ti år vil vi se cruiseskip på over 400 meter og med større volum enn Harmony of the Seas. Hvem som blir først, kan vi ikke si noe om, sier Bayley.
- Som en norsk småby: Ett av verdens største cruiseskip er satt i trafikk
Tre verdensrekorder
RCCL har satt nye rekorder i tre omganger. Freedom-klassen kom for ti år siden og var med sine 154.407 bruttotonn og passasjerkapasitet på 4.370 i en overlegen klasse.
I 2009 slo RCCL sin egen rekord da Oasis of the Seas kom i trafikk og kunne skilte med 225.282 bruttotonn fordelt på 360 meters lengde og 47 meters bredde.
Den store volumgevinsten kom av å splitte deler av overbygget i to med blokker på hver side av en arkade.
Det var teknisk utfordrende på grunn av skrogets styrke og stivhet.
Harmony er i oppbygging likt som Oasis og er tredje skipet i klassen, men altså drøye 1.00 bruttotonn større og 18,5 meter bredere. Harmony er også 30 centimeter lengre enn Allure of the Seas, det nest største cruiseskipet.
– Vi øker størrelsen for å få plass til flere og bedre attraksjoner for publikum. Det er viktigst for oss, sier Bayley.
40.000 målepunkter
I skipets kontrollrom har maskinsjef Ivo Marenc oversikt over alt fra de seks hovedmotorene til data fra 40.000 kontrollpunkter og sensorer. Noen av dem tilhører brannvarslingssystemet fra norske Autronica.
– Vi kan praktisk talt styre skipet herfra og har oversikt over alt. Dersom verandadøren din står åpen, kan vi se det på vår skjerm. Det betyr nemlig at aircondition-anlegget slår seg av i din kabin for å spare strøm, sier Marenc.
Han får «chief refrigeration engineer» Franco Montanion til å ta fram TUs rom på skjermen.
– Der er det problemer med balkongdøra. De to magnetene som skal møtes når døra er lukket, er ikke helt på linje. Dette gjelder 70 dører på skipet. Leverandører jobber med å fikse det, sier Montanion.
Ifølge Marenc er kjøling og luftkondisjonering det området det er mest energi å spare inn.
– Vi bruker 10-11 megawatt på kjøling når vi seiler i Middelhavet. På det meste kan hotelldriften kreve opp i 15 MW. I Karibia er behovet enda større. Vi har mye bedre styringssystemer nå enn på Oasis of the Seas, sier Marenc.
Han opplyser at det japanske selskapet Shinko har levert en dampturbin, drevet av gjenvunnet varme fra blant annet eksosen, som leverer to megawatt.
– Det er gratis energi. Dette er første cruiseskipet vi har denne gjenvinningsteknologien, sier Marenc.
Finsk dominans
Han mener motorkonfigurasjonen med to store og fire mindre hovedmotorer gjør at de kan kjøre mest mulig optimalt på det diesel-elektriske skipet.
– Vi trenger bare full motorkraft om hotellsystemet går for fullt og vi bruker både baugthrustere og de tre azipodpropellene. Likevel skal vi ha reserver, sier Marenc.
Azipodpropellene er levert av ABB i Finland. De kan dreies 360 grader og gir skipet ekstreme manøvreringsevner samme med fire baugpropeller, hver på 5,5 MW. De er levert av Wärtsilä.
Norske Brunvoll leverer desidert flest baugthrustere til cruiseskip på verdensmarkedet, men klarte ikke spesifikasjonene fra RCCL.
– Rederiet ønsket denne gangen fire store thrustere i stedet for flere mindre. Det har vi ikke i sortimentet foreløpig, men det kommer vi med, sier teknisk direktør Knut Andresen i Brunvoll.
Arbeid pågår
Maskinsjef Ivo Marenc fra Kroatia sier at det er kun finjusteringer av maskineriet som gjenstår.
De to siste dagene med 4000 passasjerer på innvielsestur er benyttet godt. Rundt om i skipets rom og ganger, langt fra passasjerfasilitetene, møter vi mange av leverandørene til skipet.
– Det har vært noen flere innkjøringsproblemer med dette skipet enn ved tidligere leveringer, men ikke noe som går ut over passasjerene, sier en representant for rederiet.
STX France i St. Nazaire bygget skipet og har både teknikere og ingeniører om bord.
– Det er helt normalt, sier maskinsjefen.
– Vi er godt fornøyd med kvaliteten på skipet.