Klimakrav i anskaffelser og massehåndtering er prosjekter som har fått Klimasats-midler, skriver fylket på sin hjemmeside.
– Det er viktig å få styrket denne satsingen slik at vi raskest mulig kan få resultater av klimaarbeidet også i forbindelse med bygging og vedlikehold av fylkesveiene, sier Jannicke Bergesen Clarke, leder i hovedutvalget for samferdsel i Vestland fylkeskommune.
![Her på fylkesvei 55 ved Gullringen i Luster har deler av veifundamentet rast ut.](https://images.gfx.no/130x87/2838/2838808/Fylkesvei%2520Vestland.jpg)
Vestland: 20 prosent av fylkesveiene har kritisk behov for forsterkning
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Klimakrav i anskaffelsene
Utbygging, drift og vedlikehold av fylkesveinettet gir store klimagassutslipp i Vestland. For å nå fylkeskommunens mål om nullutslipp innen 2030 er det startet flere prosesser for å redusere klimafotavtrykket til fylkesveinettet.
Fylkeskommunen har fått en million kroner fra Klimasats, som er miljødirektoratets støtteordning, for å jobbe målrettet med klimakrav i anskaffelser i fylkesveiarbeidet.
Her skal en egen prosjektmedarbeider følge opp fylkesveiprosjekter både i plan- og utbyggingsfasen med hensyn til klimavennlige valg, samt finne samfunnsnyttige og klimavennlige løsninger sammen med andre veieiere.
Tilskuddet utgjør 50 prosent av de anslåtte kostnadene til prosjektet.
![Gazprom neftekhim Salavat i Bashkortostan er et av Russlands største raffinerier. Det leverer bensin, diesel, monomer og ammoniakk. Den rammede delen av anlegget skal være et tårn for katalytisk krakking.](https://images.gfx.no/130x87/2840/2840000/043.jpg)
Ukrainske droneangrep mot russisk oljeindustri fortsetter
Mindre utslipp i bygging og drift
Det er regnet ut at om lag en tredjedel av klimagassutslippene i fylkesveiprosjektene kommer fra bruk av diesel i anleggsmaskiner og transport, mens to tredjedeler vil komme fra produksjon av materialene som blir brukt, slik som betong, stål og asfalt.
Et forprosjekt skal vurdere potensialet for lavere klimagassutslipp i ulike faser i veiprosjektene og i driften av veinettet, og dette forprosjektet har fått 225.000 kroner fra Klimasats.
– Samferdsel er en sektor der potensialet kan være betydelig og det blir derfor spennende å se hvor stor klimagevinst vi kan få knyttet til veinettet, sier Jannicke Bergesen Clarke.
![Tokagjelet er en del av fylkesvei 49 og er svært skredutsatt, men politikerne i Vestland fylke vil ikke bare satse på rassikring. Bildet er fra et ras i 2013.](https://images.gfx.no/130x87/2844/2844044/d66f0b0be51cc2d6ba27ff9d17f4a57c.jpg)
Politikerne strøk setning som skulle prioritere rassikring
Klimaeffekt i steinhåndtering
Det er et stort overskudd av masser i tunnelprosjekter, og klimaeffekten ved gjenbruk av stein kan være betydelig, skriver fylkeskommunen.
Også i bearbeiding og transport av steinmassene kan det være en stor klima- og miljøgevinst. Fylkeskommunen er i gang med et forprosjekt og en massehåndteringsplan for fylkesvei 49 Tokagjelet, der ulike alternativer for massehåndtering og gjenbruk i andre samferdselsprosjekt skal utredes. Resultatene vil bli offentlige gjennom en sluttrapport.
Til dette arbeidet har fylkeskommunen fått 350.000 kroner fra Klimasats.
![Konsernsjef Morten Brantzæg i Nammo beholder sin bonus på inntil 50 prosent.](https://images.gfx.no/130x87/2783/2783429/DSC01097-Edit.jpg)
Nammo vil ikke kutte lederbonuser – tross statens retningslinjer