DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Vestland måler bæreevnen på 4000 km fylkesvei de neste to årene

Fylket har målt en del strekninger i år. Nå kommer en ny toårig kontrakt.

Rambølls spesialtrailer Rapid Pavement Tester (også kalt Raptor) bruker her laser til å måle bæreevnen på riks- og europaveier i 2021.
Rambølls spesialtrailer Rapid Pavement Tester (også kalt Raptor) bruker her laser til å måle bæreevnen på riks- og europaveier i 2021. Foto: Rambøll
5. des. 2023 - 05:58

Vestland fylke har ansvar for rundt 5600 kilometer fylkesvei.

I år har fylket målt bæreevnen for en god del strekninger. I 2024 og 2025 akter fylket å finne ut mer om tilstanden til ytterligere 4000 kilometer vei.

Hvordan bæreevnemåling av vei kan foregå, kan du lese mer om her.

Strekningene i Vestland fylke hvor det ble gjort bæreevnemålinger i år. <i>Illustrasjon:  Vestland fylkeskommune</i>
Strekningene i Vestland fylke hvor det ble gjort bæreevnemålinger i år. Illustrasjon:  Vestland fylkeskommune

De 4000 kilometerne tilsvarer omtrent 6000 kilometer med kjørefelt, siden langt fra all fylkesvei på Vestlandet er tofelts. Noen veier er så smale at det er nok å gjennomføre målinger i en kjøreretning. De bredere veiene må kjøres i begge retninger, med bæreevnemålinger i begge kjørefelt.

Fylket ser for seg å få målt 3000 kilometer med kjørefelt hvert år.

Oppdragsgiveren legger opp til å ha mest mulig lange og sammenhengende strekninger, slik at det blir en effektiv logistikk i gjennomføringen av målingene. Fordelingen av strekningene og oppsettet av kjørerutene skal skje i samarbeid med den valgte leverandøren. Målingene må foregå på sommerføre og med tørr asfalt.

Anslått verdi på denne kontrakten er 4,5 millioner kroner, og fylket skal inngå avtale med en leverandør.

Tilbudsfrist er 18. januar.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.