Fylkestinget i Vestland vedtok 29. september «Ny strategi for veglys», en strategi for drift, vedlikehold, forvaltning og eierskap av lysanlegg for fylkesvei.
– Her rydder vi opp i standarder og eierforhold. I tillegg vil trafikksikkerheten øke med mer helhetlig drift, sier fylkesordfører Jon Askeland i en melding.
Store drifts- og miljøgevinster
Mange ulike eiere av veilysanleggene i fylket har ført til store forskjeller i standarder og vedlikehold. Med den nye strategien for veilys tar fylkeskommunen over eierskapet og driftsansvaret for lysene langs fylkesveiene.
– Vi vil også oppgradere for framtiden. Med denne strategien vil årlige klimagassutslipp bli redusert med om lag 4000 tonn CO2, som utgjør godt over en halvering av utslippene knyttet til veilys per i dag, sier han.
Overtagelsen vil skje over de neste fem årene. Først ut er Bergen og Øygarden, Askøy, Alver, Austrheim, Fedje og Vaksdal kommuner i januar 2023. I dag er det kommunene, Veilys AS og fylkeskommunen som gjennom ulike elektrokontrakter eier og drifter veilysanleggene.
Nyere teknologi
Fylkeskommunen vil oppgradere alle lysanleggene med LED-teknologi i en ti-års periode fram til 2032. I dag er bare 15 prosent av veilysene LED-lys, resten er både natrium-, metallhalogen- og kvikksølvarmaturer. De sistnevnte blir ulovlige å fornye.
Oppgraderingen vil føre til 67 prosent lavere energiforbruk, og langt mer effektiv drift og vedlikehold. Lyspærene må skiftes hvert fjerde år, mens LED-lys har lengre levetid og færre feil.
Investeringen blir på om lag 200 millioner kroner, med en anslått årlig innsparing på 27 millioner kroner.
Lysforurensning og sjenerende blending
Og det blir flere tiltak for å spare miljøet, heter det i meldingen.
Blant annet kan lysene dimmes om natta, og fylkeskommunen vil vurdere å avvikle lampepunkt som ikke bidrar til økt trafikksikkerhet. Fylket skal vurdere å investere i solcelleanlegg med batteritilknyting og fotoceller på egnede veistrekninger og i tunneler.
Slår alarm ett år etter Hans: – Bryter kanskje sammen