Lesja Bulldozerlag med Ann-Kathrin Storhaug von Rappe i spissen er ikke redde for å ta på seg temmelig store oppdrag langt unna hjemmebane.
I januar i år meldte selskapet seg på i konkurransen om å få bygge ny riksvei 94 ved Hammerfest, men nådde ikke opp.
![Lesja Bulldozerlag angriper den nye veitraseen fra fjæra i Solund. <i>Foto: Lesja Bulldozerlag</i>](https://images.gfx.no/290x/2787/2787975/Nodvendig%2520m%2520egen%2520bat.jpg)
Bulldozerlaget er godt i gang med tilkomstveiene til nye Ytre Steinsund bru i Solund i Vestland, et oppdrag til rundt 100 millioner kroner.
Årlig omsetning for selskapet lå på cirka 100 millioner kroner i 2019 og 2020, og sank til 86 millioner i 2021. Hva med 2022?
– I 2022 omsatte vi for 142 millioner kroner, med 13 millioner kroner i driftsresultat. Det er ikke så verst, sier von Rappe.
Selskapet har 65 personer i arbeid, og er med som underentreprenør for Bertelsen & Garpestad i Molde og på Betna-Hestnes. Rundt 80 prosent av omsetningen handler om veirelatert aktivitet.
Og å melde seg på et prosjekt ved Hammerfest er uproblematisk.
– Vi har vært på Svalbard i to sesonger, og blant annet vært med på å bygge en rasvoll der og tilbakeføring av gruvebyen i Svea. Vi fraktet 400 tonn med maskiner oppover sommeren 2020. Så Hammerfest er jo ingen ting, det er ikke langt fra flyplass, heller, sier hun.
Veibyggingen til den nye brua i Solund er det største enkeltoppdraget selskapet har hatt.
![Her blir det vei! Oppdraget i Solund skal være ferdig før april 2024, men mye er nok gjort i løpet av 2023. <i>Foto: Lesja Bulldozerlag</i>](https://images.gfx.no/290x/2787/2787962/D%2520blir%2520veg.jpg)
– I Solund er ikke veiene optimale, så der ble det mye båtfrakt. Vi hadde angrepspunkter hvor det ikke var vei i det hele tatt, så det ble å kjøre inn tunge maskiner på ei innleid ferge og starte rett i fjæra. Det var lærerikt. Men selve brua har vi ikke tenkt å ta på oss, sier hun.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Banebrytende innen håndtering av elektro- og automasjonssystemer](https://images.gfx.no/1000x333/2832/2832353/GFS_1600x900.jpg)
Ferdigstilling for det veiprosjektet er 1. april 2024, men Lesja Bulldozerlag håper å komme langt i løpet av 2023. Selve bruentreprisen starter så smått i oktober.
(Denne artikkelen er et utdrag av en reportasje i Våre Veger nr. 3-23. Du kan bestille abonnement på bladet her.)