- Vi liker prosjekter med mye masser

– Massehåndtering er vi ganske gode på. Vi har mange store maskiner og er rigget for store massejobber.

Ann-Kathrin Storhaug von Rappe utenfor Lesja Bulldozerlag. På bildet bak: Bestefar, far og onkler med den første bulldoseren de kjøpte.
Ann-Kathrin Storhaug von Rappe utenfor Lesja Bulldozerlag. På bildet bak: Bestefar, far og onkler med den første bulldoseren de kjøpte. Foto: Bjørn Olav Amundsen
18. juli 2023 - 11:45

Lesja Bulldozerlag med Ann-Kathrin Storhaug von Rappe i spissen er ikke redde for å ta på seg temmelig store oppdrag langt unna hjemmebane.

I januar i år meldte selskapet seg på i konkurransen om å få bygge ny riksvei 94 ved Hammerfest, men nådde ikke opp.

Lesja Bulldozerlag angriper den nye veitraseen fra fjæra i Solund. <i>Foto:  Lesja Bulldozerlag</i>
Lesja Bulldozerlag angriper den nye veitraseen fra fjæra i Solund. Foto:  Lesja Bulldozerlag

Bulldozerlaget er godt i gang med tilkomstveiene til nye Ytre Steinsund bru i Solund i Vestland, et oppdrag til rundt 100 millioner kroner.

Årlig omsetning for selskapet lå på cirka 100 millioner kroner i 2019 og 2020, og sank til 86 millioner i 2021. Hva med 2022?

– I 2022 omsatte vi for 142 millioner kroner, med 13 millioner kroner i driftsresultat. Det er ikke så verst, sier von Rappe.

Selskapet har 65 personer i arbeid, og er med som underentreprenør for Bertelsen & Garpestad i Molde og på Betna-Hestnes. Rundt 80 prosent av omsetningen handler om veirelatert aktivitet.

Og å melde seg på et prosjekt ved Hammerfest er uproblematisk.

– Vi har vært på Svalbard i to sesonger, og blant annet vært med på å bygge en rasvoll der og tilbakeføring av gruvebyen i Svea. Vi fraktet 400 tonn med maskiner oppover sommeren 2020. Så Hammerfest er jo ingen ting, det er ikke langt fra flyplass, heller, sier hun.

Veibyggingen til den nye brua i Solund er det største enkeltoppdraget selskapet har hatt.

Her blir det vei! Oppdraget i Solund skal være ferdig før april 2024, men mye er nok gjort i løpet av 2023. <i>Foto:  Lesja Bulldozerlag</i>
Her blir det vei! Oppdraget i Solund skal være ferdig før april 2024, men mye er nok gjort i løpet av 2023. Foto:  Lesja Bulldozerlag

– I Solund er ikke veiene optimale, så der ble det mye båtfrakt. Vi hadde angrepspunkter hvor det ikke var vei i det hele tatt, så det ble å kjøre inn tunge maskiner på ei innleid ferge og starte rett i fjæra. Det var lærerikt. Men selve brua har vi ikke tenkt å ta på oss, sier hun.

Ferdigstilling for det veiprosjektet er 1. april 2024, men Lesja Bulldozerlag håper å komme langt i løpet av 2023. Selve bruentreprisen starter så smått i oktober.

(Denne artikkelen er et utdrag av en reportasje i Våre Veger nr. 3-23. Du kan bestille abonnement på bladet her.)

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.