Den batterielektriske elbilen ser ut til å ha vunnet kampen om kundene i sitt segment. Innen tyngre nyttekjøretøy og anleggsbransjen er imidlertid hydrogen fortsatt en åpen mulighet.
I ukens episode av podkasten Teknisk Sett snakker vi med daglig leder Jan Carsten Gjerløw i Evig Grønn og generalsekretær Ingebjørg Telnes WIlhelmsen i Hydrogen Norge om status for hydrogen i omstillingen til et samfunn basert på nullutslipp.
100 lastebiler
Gjerløw er prosjektleder for H2Truck og kunne nylig feire at den tyske tungbilprodusenten MAN i løpet av 2025 skal levere 100 hydrogendrevne lastebiler (trekkvogner) til norske kunder.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
– Det er en verdensnyhet at MAN kommer med disse hydrogenlastebilene som første store lastebilaktør, forteller han.
Wilhelmsen lar seg selvfølgelig også rive villig med i feiringen av initiativet fra MAN, men oppdaterer oss i tillegg om alle de andre områdene der hydrogen vil ha muligheter til å redusere fossile utslipp i industrier og næringer.
Sjekk status
– Dette er viktig industribygging og verdiskapning for Norge, påpeker hun.
For det er langt fra bare tungtransporten og anleggsbransjen som er aktuell for bruk av hydrogen for å nå krav om nullutslipp. Industri, jernbane, skipsfart og luftfart er noen slike områder.
– Hydrogen kommer til å spille en nøkkelrolle i de sektorene der vi ikke kan bruke direkte elektrisitet eller batterier, sier Wilhelmsen. – Vi trenger hydrogen i kraftintensiv industri.
![Administrerende direktør Gunvald A. Mortvedt sier at det er svært viktig for hele næringen å kunne levere hydrogenfergene fra et norsk verft og med mange norske leverandører.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836952/GunvaldAMortvedt_RuneHeddeland_Westcon%2520PA.jpg)
Hydrogenferger bygges i Norge: – Viktigere enn folk er klar over