BRUER

Viken trenger å forsterke og rehabilitere denne brua fra 1967

Østre Trøsken bru på fylkesvei 114 skal forsterkes og oppgraderes til ny bruksklasse.

Det er bratt terreng ved begge landkarene til Østre Trøsken bru.
Det er bratt terreng ved begge landkarene til Østre Trøsken bru. Foto: Viken fylkeskommune
6. mai 2022 - 07:00

Viken fylke har lyst ut kontrakten Fv. 114 Østre Trøsken bru Forsterkning og rehabilitering.

Brua ligger i Sarpsborg kommune, og er ei bjelkebru i stål med betongdekke uten samvirke.

Brua er fra 1967, og totallengden er på 96 meter fordelt på tre spenn  på 20, 51 og 25 meter. Føringsbredden er sju meter, og total bredde er 8,3 meter. ÅDT var på 1.595 i 2020, med ni prosent lange kjøretøy.

Brua er i bruksklasse Bk10/50, men kapasiteten er litt overskredet for denne bruksklassen, og brua har dispensasjon for å stå i Bk10/50.

Kontrakten innebærer å forsterke brua til Bk 10/60 ved å etablere samvirke mellom
betongdekket og stålbjelkene i midtspennet, og å forsterke stålbjelkene ved akse 2 og 3,
underflensen i felt 2-3 og eksisterende bjelkeskjøter i felt 2-3. Kontrakten omfatter også
overflatebehandling på nye stålforsterkninger og på eksisterende stål i de områdene som skal forsterkes.

Stålforsterkningene består av lange og tunge elementer, og byggherren understreker at entreprenøren må utarbeide gode planer for hvordan elementene skal håndteres og monteres. Forsterkningene skal monteres som friksjonsforbindelser, det vil si at de skal skrues til eksisterende konstruksjoner. Det er ikke tillatt å sveise på selve brua, men lange elementer kan skjøtes ved sveising på plassen før de monteres på brua (og det er i tilfelle krav til sveisekontroll med røntgen og ultralyd). Det eksisterende fagverket mellom stålbjelkene må bygges om ved akse 2 og 3 før forsterkningene kan monteres. Områder som blir vanskelig tilgjengelig etter at stålforsterkninger er montert skal overflatebehandles før montering.

For deler av oppdraget finnes det forbehold. Hvis det ikke skulle bli bevilget nok penger så har byggherren opsjon på å avbestille arbeidene uten at entreprenør har krav på erstatning. Det gjelder disse arbeidene:

  • Ny overflatebehandling av eksisterende stål
  • Brubelegning
  • Utbedring av fuger og landkarhyller
  • Utbedring av betongskader på overbygningen
  • Rehabilitering av kantdragere og rekkverk
  • Rehabilitering av pilarer over vann

Brua ligger altså på fylkesvei 114 i Sarpsborg kommune, og går over en sidearm til Glomma ved sundet mellom Mingevannet og Vestvannet.

Terrenget ved begge landkarene er bratt, og vannstanden under brua varierer.

Arbeidet beregnes å starte 21. juni i år, og skal være ferdig 4. juli 2023. En delfrist er at samvirket skal være ferdig 17. oktober i år.

Trafikken skal avvikles etter strenge regler. Under etableringen av samvirket og forsterkning av stålet skal brua være «så lett som mulig». Det betyr at det gjelder strenge regler for tillatt last på brua. Noen av føringene ser slik ut: Brua kan stenges for kjøretøy over 3,5 tonn fra og med 15. august i år og til og med 4. juli i 2023. I denne perioden skal  kjøretøy på under 3,5 tonn kunne bruke ett, lysregulert kjørefelt. Kjørefeltet skal plasseres så langt ut mot kantdrageren som mulig, altså i lengst mulig avstand fra den stålbjelken som entreprenøren arbeider på.

Etablering av samvirket skal utføres i fire etapper, og brua skal være helt stengt under
utstøping og fram til betongen har oppnådd spesifisert trykkfasthet.

Viken fylke holder tilbudskonferanse i Sarpsborg 19. mai, eller det blir eventuelt en digital konferanse.

Frist for å gi tilbud er 30. mai.

Hver flyter vil veie mellom 5000 og 6000 tonn, med tårnhøyder fra 135 til 170 meter. Mellom beina til understellet blir avstanden ca. 90 meter.
Les også

Neste havvindpark kan komme i Barentshavet

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.